ΟΛΙΓΟΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Είχα την ευκαιρία χθες να κάνω μερικές ερωτήσεις στον περιφερειάρχη Κρήτης και στον δήμαρχο Ηρακλείου για τη μεγάλη απάτη με το θέμα των αεροδρομίων στο Ηράκλειο. Θα δείτε και μόνοι σας παρακάτω τα βίντεο και θα κρίνετε. (Οι ερωταπαντήσεις προς το τέλος και των δύο βίντεο). Συναντήθηκαν, που λέτε, χθες και στις αρχικές τους δηλώσεις και οι δύο εμφανίστηκαν αιφνιδιασμένοι και αγανακτισμένοι από τις εξελίξεις και από το γεγονός ότι δεν τους ρώτησε κανείς τί θα ήθελε η τοπική κοινωνία για την έκταση του «Ν. Καζαντζάκης», η οποία σήμερα υποθηκεύεται από την ΕΤΕπ.

Τώρα ζητούν εξηγήσεις, ζητούν να δουν τη σύμβαση, ζητούν να συναντηθούν με τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή και τον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη. Τα ζητούν όμως όλα αυτά, κατόπιν εορτής και ενώ η «αξιοποίηση» της έκτασης του «Ν. Καζαντζάκης» έχει ήδη συνδεθεί απόλυτα με την τμηματική καταβολή του δανείου 180 εκατ. που παίρνει το Δημόσιο για να συμβάλλει στο έργο του Καστελλίου.

– «Δεν ξέρουμε ακριβώς αν είναι υποθήκη» μου απαντά ο δήμαρχος που έχει ασφαλώς καλύτερη γνώση των νομικών όρων. Και ετοιμάζεται τώρα, κατόπιν εορτής, να καταρτίσει χωρικό σχέδιο για την έκταση των 3.000 στρεμμάτων.
– «Μπορείτε να κάνετε σχέδιο σε μια έκταση που είναι υποθηκευμένη»; επιμένω.
– «Ασφαλώς και μπορούμε» μου απαντά, αλλά συμπληρώνει: «…αρκεί να συμφωνεί και ο δανειστής».
Τόσο καλά. Κι αν δεν συμφωνεί ο δανειστής; Ποιανού η γνώμη θα μετρήσει περισσότερο στο σχέδιο λέτε;

– «Το έργο του Καστελλίου είναι βιώσιμο ΜΟΝΟ με εκποίηση του “N. Kαζαντζάκης”, είναι λογικό αυτό»; ρωτώ τον περιφερειάρχη.
– «Μπορεί να μην είναι εκποίηση. Μπορεί να είναι μια μορφή, που να δίνει κάποια έσοδα ή να βρούμε μαζί με τον Δήμο Ηρακλείου ποια θα είναι η βέλτιστη λύση για να αποδίδονται κάποια έσοδα από διάφορες δραστηριότητες που μπορεί να υπάρξουν», μου απαντά.

Προσέξτε: Είμαστε μεν αιφνιδιασμένοι και αγανακτισμένοι, αλλά δεν πάμε να αποσυνδέσουμε το Καζαντζάκης από το Καστέλλι, όπως θα ήταν και το πιο λογικό μετά από μια τέτοια εξέλιξη. Πάμε να βρούμε ποιες δράσεις στη συγκεκριμένη έκταση θα μπορούν να αποπληρώνουν καλύτερα το δάνειο που μόλις υπέγραψε το Δημόσιο για το άλλο αεροδρόμιο. Βασικά, εδώ που τα λέμε, δεν χρειαζόμασταν και την ΕΤΕπ να μας το υποθηκεύσει. Μπορεί να το ξεπουλούσαμε και μόνοι μας.

– «Μα σας φαίνεται λογικό να συνδέεται η έκταση του Καζαντζάκης με τη χρηματοδότηση του έργου του Καστελλίου;» επιμένω.
– «Κοιτάξτε, καταρχάς είναι θετικό ότι η ΕΤΕπ χρηματοδοτεί ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο στην Κρήτη. Δεν μπορεί να λέμε ότι χρηματοδοτούνται έργα στην υπόλοιπη Ελλάδα και η Κρήτη δεν παίρνει τίποτα». (Εδώ τονώνουμε λίγο και το αίσθημα αδικίας των Κρητικών που δεν βλέπουν μεγάλα έργα…)
– «Ναι αλλά το θέμα είναι τί δίνει η Κρήτη. Θα δώσει το Καζαντζάκης;» τον ρωτώ.
– «Το κράτος το δίνει…» μου απαντά πονηρά και καταλήγει: «Αρα όσα περισσότερα χρήματα πάρει το κράτος για έργα της Κρήτης είναι ιδιαίτερα θετικό».

Εμείς τότε γιατί διαμαρτυρόμαστε βρε παιδιά; Τον Καραμανλή και τον Μητσοτάκη γιατί θέλετε να τους δείτε; Αυτό δε θα σας πουν; «Για σας τα πήραμε τα λεφτά μάγκες και ξεπουλήσαμε τα φιλέτα της πόλης. Τί θέλετε τώρα;».

Προσπάθησα και με τον δήμαρχο:
– «Σας λέει κάτι για το έργο στο Καστέλλι το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων το θεωρεί βιώσιμο ΜΟΝΟ αν συνδυαστεί με την εκποίηση του «Ν. Καζαντζάκης»; ρώτησα τον κ. Λαμπρινό.
– «Δεν το γνωρίζω αυτό» μου απάντησε καθώς δεν ήταν σε γνώση του το έγγραφο που από τον Οκτώβριο έχει δημοσιοποιήσει η ΕΤΕΠ στη σελίδα της. (Δείτε το έγγραφο εδώ: https://www.eib.org/attachments/registers/91807755.pdf )

Στην 6η σελίδα, αναφερόμενη στη χρηματοδότηση του project του Καστελλίου, η Τράπεζα λέει: «The economic viability of the project depends on the timely and successful development of the current airport site. The Bank sets as a condition the adherence to a roadmap for the development of the existing site». Σε μετάφραση: «Η οικονομική βιωσιμότητα του έργου εξαρτάται από την έγκαιρη και επιτυχημένη ανάπτυξη του χώρου του σημερινού αεροδρομίου. Η Τράπεζα θέτει ως προϋπόθεση την τήρηση ενός οδικού χάρτη για την ανάπτυξη του υφιστάμενου χώρου».

Και ποιος είναι αυτός ο «οδικός χάρτης»; Σε 48 μήνες, μέχρι να πάρετε και την τελευταία δόση των 180 εκατομμυρίων για το Καστέλλι, θα έχετε βρει επενδυτή για την έκταση του «Ν. Καζαντζάκης. Τόσο απλά. (Διαβάστε τον «χάρτη» βήμα βήμα στα αγγλικά στο ίδιο κείμενο της ΕΤΕπ – στις σελίδες 5-7).

Ο δήμαρχος λέει πως δεν τα ήξερε όλα αυτά. Και δεν έχω λόγο να μην τον πιστέψω. Είναι βέβαιο όμως ότι δεν ενδιαφέρθηκε και ποτέ να τα μάθει. Κι όμως, το θέμα της βιωσιμότητας του Καστελλίου είναι άμεσα συνδεδεμένο με το τελικό κόστος χρήσης του Καστελλίου. Ηδη από τον Νοέμβριο του 2018 κάτοικοι της Πεδιάδας και του Ηρακλείου είχαν ζητήσει να συζητηθεί το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, ακριβώς με αυτή τη διάσταση, δηλαδή του κόστους. Εμείς θα το πληρώσουμε αν δεν βγαίνει, για να το πω απλά (κόστος μετάβασης, παραπάνω κόστος πτήσης, κόστος μεταφοράς καυσίμων στο Καστέλλι, κόστος επίγειων υπηρεσιών, κόστος τελών αεροδρομίου για την αποπληρωμή των δανείων κτλ.)

Ανέφεραν τότε στην αίτησή τους οι κάτοικοι: «Η δραματική αύξηση του κόστους ταξιδιού αφορά πρωτίστως τους κατοίκους του Ηρακλείου και κατά δεύτερο λόγο τους τουρίστες που επισκέπτονται το νησί. Παρότι ο νόμος προβλέπει οι κοινωνίες να αποφασίζουν για τα έργα που επηρεάζουν τη ζωή τους, ουσιαστική ενημέρωση από τους ιθύνοντες δεν έχει γίνει». Και παρακάτω έγραφαν μια μεγάλη αλήθεια: «Η γνώμη προϋποθέτει γνώση. Τη γνώση, την τεκμηριωμένη πληροφορία, έχουν χρέος να ψάχνουν όσοι διοικούν έναν τόπο και τον υπηρετούν, με υψηλό αίσθημα ευθύνης, προασπιζόμενοι τα συμφέροντα των δημοτών τους». (Παρακάτω το έγγραφο και οι υπογραφές των κατοίκων)


Για τη μη βιωσιμότητα του έργου στο Καστέλλι, ο δήμαρχος και ο περιφερειάρχης λένε πως μαθαίνουν σήμερα. Γνώση λοιπόν δεν έχουν. Παρόλα αυτά, γνώμη έχουν, έστω και χωρίς γνώση: Στην ερώτηση προς τον δήμαρχο ποια είναι η γνώμη σας για το έργο του Καστελλίου, παίρνω ξανά την ίδια απάντηση: «Είναι καταρχήν θετική».

Κι αν έχετε απορία τί απέγινε με εκείνο το αίτημα των κατοίκων για συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου (πρωτοκολλήθηκε στις 12 Νοεμβρίου 2018) μπορείτε να δείτε παρακάτω τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Γρηγόρη Πασπάτη να παραδέχεται ευθέως πως σε συνεννόηση με τον δήμαρχο το απέρριψαν, παρόλο που από τον κανονισμό είχαν υποχρέωση να το φέρουν στο Σώμα (Ο κανονισμός του ΔΣ ορίζει πως συζητείται αν έχει 25 υπογραφές πολιτών και το αίτημα είχε περίπου 140 υπογραφές).

Η παραπάνω συνέντευξη δόθηκε τον Ιούνιο του 19, λίγες μέρες πριν τις εκλογές του Ιουλίου όταν ο Γρηγόρης Πασπάτης ήταν υποψήφιος βουλευτής της ΝΔ. Ο ίδιος πάντως είναι επί χρόνια γνώστης του προβλήματος ειδικά ως προς τα ζητήματα του κόστους του αεροδρομίου στο Καστέλλι. Είναι ο ίδιος που ένα χρόνο πριν, σε άλλη συνέντευξη, μου έλεγε πως το κόστος για το Καστέλλι θα ξεπεράσει το 1,5 δις. Στις εκλογές όμως, ξέρετε τώρα πώς είναι τα πράγματα. Αλλάζουν οι άνθρωποι…

Με τούτα και με εκείνα, για να μην πολυλογώ, χάνουμε και τα τρία.

  • Και την Πεδιάδα θα καταστρέψουμε, και το λαδάκι που παίρνουμε από εκεί θα το ραντίζουμε με κηροζίνες.
  • Και ακριβό θα είναι το νέο αεροδρόμιο (μόνο το αεροπορικό τέλος σε κάθε εισιτήριο στο “Καζαντζάκης” σήμερα είναι 12 ευρώ και στο Καστέλλι, βάσει της σύμβασης, θα πάει τουλάχιστον στα 20) και τα λεφτά του δεν θα βγάλει αφού ως ακριβό δεν θα το προτιμούν οι tour operators και οι πολίτες θα του γυρίσουν την πλάτη.
  • Και την έκταση του Καζαντζάκης χάνουμε αφού την εκχώρησε ήδη ως εγγύηση για το δάνειο των 180 εκατομμυρίων η ελληνική κυβέρνηση.

Τέλεια. Γκραν Σουξέ.

Κι αν νομίζετε πως αυτά τα κάνει η κακιά Νέα Δημοκρατία στην κυβέρνηση, να σας θυμίσω πως ο ΣΥΡΙΖΑ και τη σύμβαση παραχώρησης για το Καστέλλι υπέγραψε και τη σύμβαση με την ΕΤΕπ προετοίμαζε ξέροντας ασφαλώς πως θα περιλαμβάνει τον όρο για την εκποίηση του «Καζαντζάκης». (Αυτή θα ήταν μια καλή ερώτηση προς τους κ.κ. Μαμουλάκη και Βαρδάκη που σήμερα ξιφουλκούν κατά του παραγκωνισμού της τοπικής κοινωνίας. Παιδιά, πότε φτιάχτηκε η σύμβαση αυτή με την ΕΤΕπ, αυτή ντε, που ο κ. Σπίρτζης μας έλεγε ότι θα έφερνε από μέρα σε μέρα;).

Κι αν νομίζετε πως αυτά τα κάνει ο κακός Αρναουτάκης στην Περιφέρεια, να σας πω πως “Ναι” για το αεροδρόμιο ψήφισε και ο Μαρκογιαννάκης και γενικά η παράταξη της ΝΔ στο Περιφερειακό Συμβούλιο όπως και η πρώην παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ, που μετά συγχωνεύθηκε στην «Εθνική Κρήτης» του Σταύρου.

Κι αν νομίζετε πως αυτά τα κάνει ο κακός Λαμπρινός στον Δήμο, να σας θυμίζω πως υπέρ του αεροδρομίου στο Καστέλλι είναι και ο Κουράκης αλλά και ο Λυγερός στο Δημοτικό Συμβούλιο (για να πιάσω τους τρεις πρώτους).

Θα μου πείτε, βάστα. Είναι δυνατόν να κάνουν όλοι αυτοί λάθος και να έχεις μόνο εσύ το δίκιο με το μέρος σου; Θα σας πω (κι ας με κακοχαρακτηρίσετε) πως ΝΑΙ, ΜΠΟΡΕΙ! Με την εξής λογική:

Εγώ λέω να μη βάζω το κάρο μπροστά από το άλογο. Πρώτα θα αποδείξετε (σε μένα, στους κατοίκους της Πεδιάδας αλλά και στους ανενημέρωτους Ηρακλειώτες), πως όλοι οι φόβοι μας είναι αβάσιμοι και μετά θα πούμε ναι στο έργο. Μέχρι τότε θα λέμε όχι. Μέχρι τώρα οι εξελίξεις μας δικαιώνουν. Μέχρι τώρα χάναμε μόνο το Καστέλλι, τώρα χάνουμε και το «Καζαντζάκης». Και διαφωνούμε όχι μόνο για τα ζητήματα του κόστους και της απώλειας γης προς όφελος των εταιριών αλλά κυρίως για τα περιβαλλοντικά, για τα οποία εκδικάζεται στην Ολομέλεια του ΣτΕ στις 7 Φεβρουαρίου η προσφυγή των κατοίκων (ξέρετε εκείνων που τώρα τελευταία κάποιοι αποκαλούν: «τμήματα γνωστών αριστερών ή λαϊκιστικών αποχρώσεων που είναι μονίμως στο…όχι». Ναι, αυτών, των… λαϊκιστών.

Το πολιτικό προσωπικό της Κρήτης μοιάζει να έχει «μαγευτεί» στο θέμα του Καστελλίου. Η αποκάλυψη για την υποθήκη του «Καζαντζάκης» ξεγύμνωσε την έλλειψη γνώσης και την απερισκεψία που δείχνουν για το θέμα. Παρ’ όλα αυτά, εκείνοι επιμένουν να βάζουν μπροστά το κάρο κι από πίσω το άλογο: «Η θέση μας είναι καταρχήν θετική» απαντούν ακόμα και σήμερα. Ψελλίζουν που και που και ένα «να μειωθούν ή να εξαφανιστούν οι επιπτώσεις», για να κρατούν τα προσχήματα.

Κι αν δεν μειωθούν, κι αν δεν εξαφανιστούν;
Τίποτα, εμείς είμαστε υπέρ του έργου.

«Πως να πάμε κόντρα σε μια κεντρική πολιτική επιλογή;» σε ρωτούν.
Εντάξει τότε, ας μην πηγαίνουμε κόντρα στις κεντρικές πολιτικές επιλογές. Δεν χρειάζεται να ψηφίζουμε ούτε δήμαρχο, ούτε περιφερειάρχη. Ας έχουμε μόνο κυβέρνηση και υπουργούς.
Δεν χρειάζεται και… ολίγη από Αυτοδιοίκηση.
Δεν χρειάζονται ούτε ολίγοι από Αυτοδιοίκηση.

————-

ΥΓ: Μοναδική βιώσιμη, λογική και εφικτή λύση είναι η επέκταση και αναβάθμιση του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης στο Ηράκλειο. Με δημιουργία νέου λοξού διαδρόμου πάνω σε νέα μελέτη (ήδη υπάρχει), που λύνει το πρόβλημα ηχορύπανσης και κινδύνου για τη Νέα Αλικαρνασσό. Η απομάκρυνση της στρατιωτικής μονάδας (126 ΣΜ) δίνει άπλετο χώρο για τη δημιουργία μεγαλύτερου αεροσταθμού, περισσότερων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών (ακόμα και από αυτές που προβλέπει το σχέδιο για το Καστέλλι) αλλά και συνολικά 4000 θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων επισκεπτών και ταξιδιωτών. Με το 1/4 των χρημάτων που θα ρουφήξει το Καστέλλι, μπορούμε να ανακαινίσουμε το Καζαντζάκης έλεγε στην παλιά συνέντευξη ο Πασπάτης. Συνεπώς τα ξέρουν όλα αυτά, αλλά δεν θέλει κανένας πλέον να τα δει και να τα ακούσει. Ούτε ο δήμαρχος, ούτε ο περιφερειάρχης, ούτε οι βουλευτές, ούτε τα κόμματα. Επιμένουν όλοι σε μία καταστροφική λύση.