ΤΕΛΟΣ ΣΤΟΝ ΕΜΠΑΙΓΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΒΟΑΚ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

ΚΟΡΥΦΩΝΕΤΑΙ Ο ΞΕΣΗΚΩΜΟΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΨΕΥΤΙΚΕΣ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: Ο Σταϊκούρας υπόσχεται κολονάκια με 30 εκατομμύρια, ενώ είναι ήδη σε εξέλιξη έργο «βελτίωσης οδικής ασφάλειας» με 27,3 εκατ. ευρώ ● Πέρασαν εφτά χρόνια και ακόμα η Περιφέρεια δεν έχει κάνει έναν κυκλικό κόμβο εκεί που σκοτώθηκαν δύο νέα παιδιά ● Νέα κινητοποίηση σήμερα στα Χανιά.

Την τεράστια κοροϊδία που υφίστανται οι Κρητικοί σε σχέση με τον ΒΟΑΚ αναδεικνύει σε μια επιστολή-καταπέλτη ο Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα», που έχει συσταθεί από ανθρώπους που έχασαν συγγενείς τους στην άσφαλτο. Αφορμή για την παρέμβαση του Συλλόγου είναι οι υποσχέσεις του αρμόδιου υπουργού Υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα για τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού ώστε να μπουν κολονάκια στα επικίνδυνα σημεία του δρόμου-καρμανιόλα.

Το θέμα ανέδειξε η «Εφ.Συν.» («Δεν έχουν δρόμο; Ας βάλουν κολονάκια…», 24.8.2024), τονίζοντας πως υπό το βάρος της κατακραυγής για την τραγωδία με τους τρεις νεκρούς νέους στα Χανιά η κυβέρνηση το μόνο που έχει να υποσχεθεί είναι κολονάκια και μάλιστα ύστερα από έναν χρόνο και με υψηλότατο κόστος (ο υπουργός έφερε ως παράδειγμα τα κολονάκια που μπήκαν στον δρόμο Πάτρα – Πύργος, που κόστισαν 30 εκατομμύρια ευρώ!).

Ομως ο Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» θυμίζει πως για τον ΒΟΑΚ είναι ήδη σε εξέλιξη εργολαβία περίπου αντίστοιχου ύψους, ακριβώς για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας (και) στο τμήμα που σκοτώθηκαν τα τρία παιδιά:

«Είναι να απορεί κανείς για το ποιος και τι αποφασίζει τελικά με όσα είπε ο υπουργός, τη στιγμή που από τις 26 Ιανουαρίου 2024 έχει εγκριθεί από την αρμόδια Περιφερειακή Επιτροπή Κρήτης και έχει κατοχυρωθεί στην “ΟΔΟΣ ΑΤΕ” το έργο “ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΟ 90 ΣΤΟ ΟΔΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ ΚΑΣΤΕΛΙ ΚΙΣΣΑΜΟΥ ΕΩΣ ΚΑΛΟ ΧΩΡΙΟ ΛΑΣΙΘΙΟΥ”, εκτιμώμενης αξίας 27.300.000,00. Τα κολονάκια θα είναι άλλο έργο; “Βελτίωση της βελτίωσης” με διεθνή διαγωνισμό;» διερωτάται εύλογα ο Σύλλογος, ενώ δηκτικά σχολιάζει: «Κρατάμε πάντως το ότι “υπάρχει ενδιαφέρον από τον ίδιο τον πρωθυπουργό”, αλίμονο αν δεν υπήρχε τόσα χρόνια».

Εικονα μπαχαλου

Από τα παραπάνω δεδομένα αποκαλύπτεται μια πραγματική εικόνα μπάχαλου. Αλήθεια, ξέρει κανείς τι αφορά η πρώτη βελτίωση οδικής ασφάλειας με τα 27,3 εκατομμύρια και για ποια… άλλη οδική ασφάλεια θα δαπανηθούν ίσως ακόμα 30 εκατομμύρια που λέει ο υπουργός; Και σε ποια από τις δύο δαπάνες περιλαμβάνονται τα επίμαχα κολονάκια για τα οποία ειδικά σε κάποια σημεία θα έπρεπε να είχαν μπει… χθες, ώστε να αποφεύγεται η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα, όπως έλεγε και στο ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» ο Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Προστασίας από Τροχαία Ατυχήματα (ΕΣΥΠΡΟΤΑ).

Χθες, πάντως, η ρηξικέλευθη λύση με τα κολονάκια ανακοινώθηκε μετά βαΐων και κλάδων και στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης από τον περιφερειάρχη για ακόμα μία φορά υπό τον τίτλο των «άμεσων παρεμβάσεων» στον ΒΟΑΚ.

Μοιραια μερα

Η 17η Αυγούστου αποκτά πλέον μια τραγική διάσταση για τα Χανιά. Το 2017 παρασύρθηκαν και σκοτώθηκαν ακαριαία στην είσοδο του Πολυτεχνείου Κρήτης η Στέλλα και ο Γιάννης, 19 ετών, μαζί με τον σκύλο τους, από ασυνείδητο οδηγό. Επτά χρόνια μετά, την ίδια μέρα, συνέβη το πολύνεκρο τροχαίο στον Γαλατά με θύματα τον Αλέξανδρο (15), τον Θοδωρή (20) και τον Νίκο (19), ενώ ακόμα ένα κορίτσι 22 ετών δίνει μάχη στη ΜΕΘ.

Ωστόσο, οι ομοιότητες των δύο δυστυχημάτων δεν εξαντλούνται στην κοινή ημερομηνία. Και πάλι ο Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» αποκαλύπτει τι σημαίνει όταν στην Κρήτη ακούς από επίσημα χείλη για… άμεσες παρεμβάσεις. «Την ίδια ημέρα που ο περιφερειάρχης Κρήτης ανακοίνωνε “άμεσα έργα οδικής ασφάλειας στα τμήματα που υπάρχει ανάγκη”, η Σύγκλητος του Πολυτεχνείου Κρήτης τού υπενθύμιζε: “Αναμένουμε με αγωνία την υλοποίηση από την Περιφέρεια Κρήτης του μελετητικά αδειοδοτημένου έργου της κατασκευής οδικών κυκλικών κόμβων στην ευρύτερη περιοχή της Πολυτεχνειούπολης”».

Πρόκειται για το σημείο όπου σκοτώθηκαν τα δύο παιδιά το 2017, εκεί που ακόμα δεν έχει γίνει το έργο που υποσχέθηκαν οι αρμόδιοι. Φέτος, στην επέτειο του θανάτου του παιδιού της, η μητέρα της Στέλλας Μούσχου έγραψε μεταξύ άλλων: «Εφτιαξαν το πεζοδρόμιο για να κλείσουν μερικά στόματα και 7 χρόνια μετά ακόμη περιμένουμε. […] Οι κυκλικοί κόμβοι δεν θα προστατέψουν τη Στέλλα και τον Γιάννη… Θα προστατέψουν όμως χιλιάδες άλλα παιδιά. Βαρέθηκα 7 ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ να υπόσχεστε. Λες και πρέπει να σας κυνηγάμε εμείς για τα αυτονόητα. Πόσο γελοίοι είστε πια; Αρχοντες του τόπου;» Περίπου την ώρα που έγραφε αυτά, μερικά χιλιόμετρα παρακάτω σκοτώνονταν άλλα τρία παιδιά. Και αμέσως μετά ακολούθησαν και πάλι οι γνωστές υποσχέσεις για «άμεσες παρεμβάσεις».

Εργασιακη διασταση

Σήμερα το πρωί διοργανώνεται ακόμα μία κινητοποίηση, αυτή τη φορά έξω από το κτίριο της Αντιπεριφέρειας Χανίων, από εργατικά σωματεία του νομού που απαιτούν να σταματήσει πλέον η κοροϊδία, ενώ θέτουν και την εργασιακή διάσταση του δυστυχήματος με τα τρία παλικάρια, που γυρνούσαν από δουλειά, πιθανότατα με υπέρβαση του ωραρίου τους (για το θέμα έχουν ήδη γίνει προσφυγές στην Επιθεώρηση Εργασίας και διεξάγεται έρευνα).

Από τη διαμαρτυρία της προηγούμενης εβδομάδας για τον χαμό των τριών νέων παιδιών

Μεταξύ άλλων τα σωματεία απαιτούν να δηλωθεί το δυστύχημα ως εργατικό και να υπάρξει πλήρης στελέχωση όλων των ελεγκτικών μηχανισμών του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας. Επίσης, να φτιαχτεί ένας σύγχρονος, ασφαλής αυτοκινητόδρομος, δωρεάν, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, χωρίς παραχωρήσεις σε ιδιώτες, χωρίς πρόσθετη φορολογία και διόδια, αλλά και να ληφθούν άμεσα μέτρα για την οδική ασφάλεια τόσο στον ΒΟΑΚ όσο και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο και αναβάθμισή του σύμφωνα με τις ανάγκες.

«Αμεσα να εγκατασταθεί φωτισμός, μπάρες, σήμανση σε επικίνδυνα σημεία, διαπλάτυνση όπου χρειάζεται, με προτεραιότητα την οδική ασφάλεια και όχι το κέρδος» αναφέρεται μεταξύ άλλων στο κάλεσμα για την κινητοποίηση.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: 28.08.24