+

ΣΚΟΤΑΔΙ (ΤΕΛΙΚΑ) ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Κάθετα αντίθετη η Επαρχιακή Ιερά Σύνοδος στον γάμο και στην τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια, παρά τις δηλώσεις του αρχιεπισκόπου Ευγένιου ότι «είναι αδέρφια μας». ● Επικαλούνται τώρα τις Δέκα Εντολές και το «Τίμα τον πατέρα σου και τη μητέρα σου…».

Μόνο δέκα μέρες κράτησε η «φωτισμένη εξαίρεση» στους κόλπους της Εκκλησίας, όπως χαρακτηρίστηκε η θέση του αρχιεπισκόπου Κρήτης Ευγένιου, όταν σε τηλεοπτική του συνέντευξη έλεγε πως «με τα ομόφυλα πρόσωπα δεν έχουμε κανέναν προβληματισμό στην ανοιχτή μας αγκαλιά προς αυτά». Ο ίδιος, στις 5 Ιανουαρίου, δήλωνε: «Είναι αδέρφια μας, είναι άνθρωποι που έχουν έναν προσανατολισμό, που εγώ δεν είμαι άξιος να κρίνω κανέναν από αυτούς. Γιατί ο Χριστός μού είπε μην κρίνεις για να μην κριθείς».

Χθες η Επαρχιακή Ιερά Σύνοδος της Κρήτης στην οποία προεδρεύει ο αρχιεπίσκοπος έλαβε κάθετη και ομόφωνη απόφαση εναντίον του γάμου ομόφυλων ζευγαριών, εξαπολύοντας επίθεση στον «δικαιωματισμό», επικαλούμενη τη γνωστή ρητορική για πρόκληση σύγχυσης στα παιδιά περί της γονεϊκής ταυτότητας αλλά και τις… Δέκα Εντολές.

Συγκεκριμένα, στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου αναφέρεται: «Τα συστατικά του θεσμού της οικογένειας συνδέονται άμεσα με τα διακριτά πρότυπα του πατέρα και της μητέρας, όπως επιβεβαιώνει η θεϊκή εντολή “Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου” (Εξοδ. 20, 12) και, κατά τούτο, το παιδί έχει αναφορά σ’ αυτούς. Ο οποιοσδήποτε ουδέτερος προσδιορισμός των σχέσεων αυτών καταλύει τον φυσικό θεσμό της οικογένειας, αναδεικνύοντας στο όνομα ενός μονομερούς και μειοψηφικού “δικαιωματισμού” καινοφανείς κοινωνικούς θεσμούς. Η επίκληση περί ισότητας στον γάμο ετερόφυλων και ομόφυλων και κατ’ επέκταση του ίδιου δικαιώματος τεκνοθεσίας παραγνωρίζει τα θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών να ανατρέφονται και να διαμορφώνονται σ’ ένα οικογενειακό περιβάλλον που δεν προκαλεί σύγχυση ως προς τη γονεϊκή ταυτότητα».

Εχει πάντως ενδιαφέρον πως σε εκείνη τη συνέντευξή του (στο Κρήτη TV) ο αρχιεπίσκοπος, όταν ρωτήθηκε συγκεκριμένα για το θέμα του γάμου και της τεκνοθεσίας, απάντησε βάζοντας μπροστά την επιστήμη και τους ειδικούς: «Θα ήθελα πριν από οτιδήποτε να μελετήσω και να ακούσω απόψεις ειδικών ανθρώπων. Θέλω να με φωτίσουν άνθρωποι που ασχολούνται με την παιδική ψυχολογία» έλεγε τότε. Προφανώς μέσα σε 10 μέρες ο αρχιεπίσκοπος ενημερώθηκε, συμβουλεύτηκε τους ειδικούς και εν συνόλω με τους υπόλοιπους ιεράρχες της Κρήτης αποφάσισαν πως τα παιδιά κινδυνεύουν να υποστούν «σύγχυση» ως προς τη γονεϊκή ταυτότητα.

«Μάθημα» στα κινήματα…

Ενδιαφέρον επίσης έχει και το γεγονός ότι στην ίδια ανακοίνωση της Επαρχιακής Ιεράς Συνόδου της Κρήτης γίνονται «συστάσεις» πολιτικού χαρακτήρα προς τον χώρο των κοινωνικών κινημάτων, φωτογραφίζοντας τα κόμματα και τις οργανώσεις της Αριστεράς για τη στάση τους έναντι των ευρωπαϊκών θεσμών.

Με λίγα λόγια, η Εκκλησία της Κρήτης μάς λέει πως στο θέμα του γάμου ομοφύλων δεν πρέπει να επικαλούμαστε τι ισχύει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες αν ταυτόχρονα στεκόμαστε επικριτικά στον τρόπο που λειτουργούν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί. Συγκεκριμένα αναφέρουν: «Εύλογα, όμως, προκαλεί απορία, γιατί πολλοί υποστηρικτές του “γάμου” των ομόφυλων επικαλούνται τις δυτικοευρωπαϊκές αξίες και τα ευρωπαϊκά θέσμια, όταν σε πλείστες των άλλων περιπτώσεων τις κατακεραυνώνουν».

Η Εκκλησία της Κρήτης έχει καθεστώς ημιαυτονομίας, διατηρώντας κανονική εξάρτηση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Περιλαμβάνει συνολικά εννέα μητροπόλεις στους τέσσερις νομούς του νησιού και εκλέγει δικό της αρχιεπίσκοπο, που τυπικά διορίζεται από το Φανάρι και προεδρεύει της επαρχιακής Ιεράς Συνόδου. Οι σχέσεις της με την Εκκλησία της Ελλάδας έχουν περάσει αρκετές διακυμάνσεις, ακολουθώντας ανάλογη πορεία με τις μητροπόλεις των «Νέων Χωρών» που δεν υπάγονται στον αρχιεπίσκοπο Αθηνών.

Τα τελευταία χρόνια, πάντως, ιδιαίτερα μετά την Πανορθόδοξη Σύνοδο που διεξήχθη στην Κρήτη το 2016, οι θέσεις και οι παρεμβάσεις της έχουν ευθυγραμμιστεί με την Εκκλησία της Ελλάδας. Ωστόσο, στο συγκεκριμένο ζήτημα η Εκκλησία της Κρήτης φαίνεται να προκαταλαμβάνει και τη θέση της Ελλαδικής Εκκλησίας η οποία προς το παρόν έχει αποφύγει να εκφραστεί θεσμικά.

Από την πρόσφατη συνέντευξη του αρχιεπισκόπου Ευγένιου στο «Κρήτη TV», όταν ο ίδιος δήλωνε πως «τα ομόφυλα άτομα είναι αδέρφια μας»

Τα τελευταία χρόνια οι ιεράρχες της Κρήτης παρεμβαίνουν αρκετά συχνά στα πολιτικά πράγματα. Στο παρελθόν η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κρήτης έχει ταχθεί εναντίον της Συμφωνίας των Πρεσπών, εναντίον της αλλαγής του τρόπου διδασκαλίας των Θρησκευτικών, αλλά και -εμμέσως- υπέρ των εξορύξεων στην Κρήτη, διοργανώνοντας μάλιστα σχετικές εκδηλώσεις, ενώ μνημειώδης είναι η ανακοίνωση με την οποία πριν από λίγα χρόνια κατακεραύνωναν τη… γιόγκα.

Ο αρχιεπίσκοπος Ευγένιος (56 ετών) εξελέγη πριν από δύο χρόνια και θεωρείται προοδευτικός και μετριοπαθής, έχοντας υπηρετήσει για χρόνια και ως μητροπολίτης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου. Πάντως, στο ζήτημα των ΛΟΑΤΚΙ+, ακόμα και στην επίμαχη «προοδευτική» συνέντευξη, όποιος άκουγε προσεκτικά θα πρόσεχε πως εκτός από τα λόγια αγάπης κυριαρχούσαν και τα στερεότυπα, θεωρώντας ασθένεια και αδυναμία την ομοφυλοφιλία.

Ο αρχιεπίσκοπος είχε πει πως «τα πρόσωπα αυτά έχουν ανάγκη περισσότερο από όλους αγάπης», πως πρέπει να σκεφτούμε «πώς έχουν γίνει αυτό που είναι, τι παιδική ζωή είχαν, τι τραύματα κουβαλούν…», ενώ έφτασε να τους συνδέει με βίαιες πράξεις, ισχυριζόμενος ότι τα ίδια ισχύουν «όχι μόνο για τα ομόφυλα πρόσωπα, αλλά για όλα τα πρόσωπα που βγάζουν βία στην κοινωνία»…

«Βοηθούμε τους ανθρώπους αυτούς, λέγοντάς τους πως αυτό που κάνουν τους οδηγεί στα ζητήματα της πνευματικής τους αδυναμίας και καταστάσεως» πρόσθετε πριν από δέκα μέρες ο αρχιεπίσκοπος Κρήτης. Και μετά ήρθε η ανακοίνωση για τις Δέκα Εντολές…

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: 16.01.24