ΝΥΧΤΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤ ΗΡΘΑΝ ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΤΕΣ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Δεκατέσσερα περιφερειακά αεροδρόμια πέρασαν από χθες και για 40 χρόνια στα χέρια της Fraport Greece, η οποία κατέβαλε 1,23 δισ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, «εκτός από το παραπάνω ποσό, η εταιρεία θα καταβάλλει ένα ετήσιο σταθερό τίμημα παραχώρησης, ύψους 22,9 εκατ. ευρώ, καθώς και ένα ετήσιο μεταβλητό τίμημα παραχώρησης κατά 28,5% των λειτουργικών κερδών (EBITDA). H κυριότητα των αεροδρομίων παραμένει στο ελληνικό κράτος».

Τα 14 αεροδρόμια είναι: Ακτιο, Χανιά, Καβάλα, Κέρκυρα, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος, Θεσσαλονίκη και Ζάκυνθος.

Στα Χανιά, η «υποδοχή» των Γερμανών επενδυτών έγινε με τη βοήθεια των ΜΑΤ, ενώ στη Θεσσαλονίκη οι υπάλληλοι του αεροδρομίου έζησαν κυριολεκτικά μία… έξωση.

Αντιδράσεων συνέχεια στη δυτική Κρήτη

Υπό τις διαμαρτυρίες πολιτών και φορέων από τα Χανιά πραγματοποιήθηκε η εκχώρηση της διοίκησης του τοπικού αεροδρομίου στη Fraport για τα επόμενα 40 χρόνια, στο πλαίσιο της μνημονιακής σύμβασης με την εταιρεία για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

Την ώρα μάλιστα που η γερμανική εταιρεία παραλάμβανε τα κλειδιά του «Ι. Δασκαλογιάννης», η κυβέρνηση επέλεξε να στείλει τα ΜΑΤ για να υποδεχτούν τους διαδηλωτές της Πρωτοβουλίας Πολιτών έξω από το αεροδρόμιο, απαγορεύοντάς τους τελικά την είσοδο.

Οι συνεχείς διαμαρτυρίες των Χανιωτών, οι οποίοι έβλεπαν μέχρι πρότινος τους τοπικούς βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να πρωτοστατούν στη μάχη κατά της εκχώρησης, αποτελούν την «παραφωνία» στο πανηγυρικό κλίμα που περιβάλλει τις τελευταίες ημέρες την επερχόμενη… ανάπτυξη των ελληνικών αεροδρομίων.

Στα Χανιά κηρύχθηκαν ανεπιθύμητοι οι τέσσερις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (Σταθάκης, Πολάκης, Μπαλωμενάκης και Βαγιωνάκη), ενώ χθες πραγματοποιήθηκε παράσταση και έξω από τα γραφεία της Νομαρχιακής Επιτροπής του κόμματος, στην οδό Νεάρχου, στο κέντρο της πόλης.

Καταγγελία

Την παρουσία των ΜΑΤ στο αεροδρόμιο κατήγγειλε με ανακοίνωσή της η Πρωτοβουλία Πολιτών κατά της εκχώρησης του «Ι. Δασκαλογιάννης», τονίζοντας πως αποτελεί έλλειψη σεβασμού στο πλήθος των φορέων που έχουν αντιταχθεί στο ξεπούλημα του αεροδρομίου.

Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, τη διαφωνία τους με την εκχώρηση έχουν εκφράσει ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων, οι δήμαρχοι Χανίων, Πλατανιά, Σφακίων, Σελίνου, Κισσάμου, Αποκορώνου και Γαύδου, οι πρόεδροι του Εμπορικού Επιμελητηρίου, του Εμπορικού Συλλόγου, της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Ν. Χανίων αλλά και πολλοί άλλοι κλάδοι, όπως οι γιατροί του ΕΣΥ, το ΕΚΑΒ, οι λογιστές, δικηγόροι, το Ινστιτούτο Καταναλωτών Κρήτης κτλ.

Οπως έχει τονίσει σε δεκάδες ανακοινώσεις της η Πρωτοβουλία Πολιτών, η εκχώρηση των αεροδρομίων αποτελεί σκάνδαλο, καθώς η αρχική σύμβαση υπεγράφη χωρίς να υπάρχουν οι χρηματικές εγγυήσεις της κοινοπραξίας, η οποία στη συνέχεια προσέφυγε σε δανεισμό από ανακεφαλαιωμένη με χρήματα του ελληνικού λαού τράπεζα (Alpha), έχοντας στην ουσία ως εγγυητή το ίδιο το ελληνικό Δημόσιο.

Σε δήλωσή του στην «Εφ.Συν.» ο καθηγητής πανεπιστημίου και μέλος της Πρωτοβουλίας, Αντώνης Σκαμνάκης, τονίζει πως θα συνεχιστεί η συστηματική δουλειά διερεύνησης της σύμβασης και των μητρικών εταιρειών που αποτελούν τη Fraport Greece.

«Θα ψάξουμε με τους νομικούς μας όλα τα σημεία εκείνα τα οποία πιστεύουμε ότι αποτελούν αυτό που εμείς ονομάζουμε Fraportgate», αναφέρει.

Επίσης, παρά την εξέλιξη της εκχώρησης, ήδη προετοιμάζονται τρεις ακόμα κινήσεις από την Πρωτοβουλία:

«Το επόμενο διάστημα θα καταθέσουμε πρόταση στα δημοτικά συμβούλια για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος επί του θέματος. Επίσης, θα εκδώσουμε φυλλάδιο στην αγγλική γλώσσα το οποίο θα μοιράζουμε στους ξένους επισκέπτες προκειμένου να ενημερωθούν για τον εκβιασμό που ασκήθηκε στη χώρα μας από τη γερμανική κυβέρνηση. Τέλος, θα συντονίσουμε τη δράση μας με άλλες εστίες αντίστασης, ενώ δεν θα λείψουν και οι συμβολικές δράσεις, όπως καταδρομικού χαρακτήρα επισκέψεις στο αεροδρόμιο», λέει ο κ. Σκαμνάκης.

«Να ξέρουν ότι στα Χανιά θα είναι πλέον σε εχθρικό έδαφος», τονίζει ο ίδιος.

Αναπάντητες προτάσεις

Με την ανάληψη της ευθύνης του αεροδρομίου από τη Fraport, πάντως, επανέρχεται στο προσκήνιο επιστολή που είχαν απευθύνει στην εταιρεία παραγωγικοί φορείς της πόλης με έξι βασικά αιτήματα, χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν πάρει σαφείς δεσμεύσεις επ’ αυτών.

Σε δημόσια προχθεσινή του ανακοίνωση ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων, Χρήστος Μυλωνάκης, ζητά εκ νέου να δεσμευτεί η κοινοπραξία για τα παρακάτω:

➤ Το αεροδρόμιο Χανίων να διατηρήσει τον αναπτυξιακό, κοινωνικό, νησιωτικό και εθνικό του ρόλο.

➤ Να παραμείνει φτηνό και ανταγωνιστικό.

➤ Να συνεχίσει την αυξητική τάση επιβατών.

➤ Να παραμείνουν όλες οι αεροπορικές εταιρείες που έχουν επιλέξει τα Χανιά και να προσελκύσει ακόμα περισσότερες.

➤ Να επεκτείνει την περίοδο λειτουργίας του, ώστε να δέχεται διεθνείς πτήσεις σε δωδεκάμηνη βάση.

➤ Να μη δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και μονοπωλίου στην εμπορική τουριστική και αεροπορική δραστηριότητα.

Ο Χρήστος Μυλωνάκης

Αεροδρόμιο  «Μακεδονία»: Εξωση υπαλλήλων στις 23.59!

Μεσάνυχτα παρέδωσαν τα κλειδιά στους Γερμανούς! Ο άλλοτε κρατικός αερολιμένας «Μακεδονία» πέρασε στις 23.59 της Μ. Δευτέρας 2017 για 40 χρόνια στα χέρια τής γερμανικών συμφερόντων Fraport.

Χθες, σκηνές απείρου κάλλους έζησαν οι περίπου 200 υπάλληλοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, που υπέστησαν μια πρωτοφανή «έξωση» για να αντικασταθούν από τους 60-65 συμβασιούχους της ιδιωτικής εταιρείας.

«Η παράδοση έγινε ένα λεπτό πριν από τα μεσάνυχτα. Με τον νέο νόμο δεν θα υπάρχει πια αερολιμενάρχης. Η εταιρεία θα τοποθετήσει έναν μάνατζερ. Η ΥΠΑ θα έχει υποδιεύθυνση στη Θεσσαλονίκη και θα διατηρήσει την εποπτεία της αεροναυτιλίας, δηλαδή του πύργου ελέγχου και των ραδιοβοηθημάτων εντός κι εκτός αερολιμένα», ανέφερε στην «Εφ.Συν.» ο έως χθες αερολιμενάρχης τού άλλοτε κρατικού αερολιμένα «Μακεδονία», Αχιλλέας Τοπούζας.

Κι ενώ η γερμανικών συμφερόντων εταιρεία παρουσιάζει στην ιστοσελίδα της φωτογραφίες από μακέτες για τα έργα που πρόκειται να γίνουν, τις υπογραφές συμβάσεων με τα καταστήματα αφορολογήτων και τη συμφωνία με την κατασκευαστική Ιντρακάτ για ανακαινίσεις και έργα υποδομών, προς το παρόν οι υπάλληλοι της ΥΠΑ βρέθηκαν σε μια νύχτα εκτός κτιρίου, μη έχοντας πού να βάλουν τα γραφεία και τα αρχεία τους!

«Μας πέταξαν έξω»

«Ηρθαν, παρέλαβαν τα κλειδιά των γραφείων μας και μας πέταξαν έξω. Μας ζήτησαν να βγάλουμε τα πράγματα και τα γραφεία από το κτίριο και να τα πάμε σε άλλο χώρο, στο μικρό κτίριο που βρίσκεται παραδίπλα και στεγάζει τον πύργο ελέγχου. Στοίβες είναι στις κούτες τα αρχεία και τα έπιπλα.

»Περιμένουμε να φύγουν κάποιες εταιρείες που χρησιμοποιούν χώρους του κτιρίου αυτού για να πάμε εκεί. Μαζί με τους συναδέλφους του πύργου ελέγχου είμαστε περίπου 200 υπάλληλοι. Δεν υπάρχουν και πολλά περιθώρια όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα. Κάποιοι θα μείνουμε εδώ και κάποιοι που περισσεύουν θα μετακινηθούν σε άλλα αεροδρόμια», περιέγραψε συνδικαλιστής της ΥΠΑ.

Στο μεταξύ, εκκρεμούν οι προσφυγές της ΟΣΥΠΑ στον Αρειο Πάγο που εξετάζει την… καταγγελλόμενη ως «αποικιοκρατική» σύμβαση παραχώρηση, ενώ το Ευρωκοινοβούλιο έχει αναθέσει σε τρεις επιτροπές να διερευνήσουν τις καταγγελίες.

Την ίδια ώρα αδειάζουν ένα ένα τα καταστήματα που λειτουργούσαν εντός του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, αφού η Fraport ζητά αυξήσεις ενοικίων που φτάνουν έως 500%! Ηδη τρία τέτοια καταστήματα έχουν εγκαταλειφθεί από τους ενοικιαστές τους.

Για την ανάπτυξη…

Το επενδυτικό πρόγραμμα της γερμανικών συμφερόντων εταιρείας για το αεροδρόμιο «Μακεδονία», όπως ανακοίνωσε η ίδια, περιλαμβάνει:

• Νέο Τερματικό Σταθμό

• Επέκταση τερματικού σταθμού κατά 30.988 τ.μ. και δημιουργία νέας πρόσβασης

Ανακαίνιση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού:

• Νέο πυροσβεστικό σταθμό

• Επέκταση της εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων ή σύνδεση με το δημοτικό δίκτυο

• Aναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών

• Ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης-στάθμευσης αεροσκαφών

• Εγκατάσταση συστήματος «HBS inline screening» για τον έλεγχο των αποσκευών

•47% αύξηση των σταθμών Check-in (από 30 σε 44)

• 75% αύξηση των ζωνών παραλαβής αποσκευών (από 4 σε 7)

• 50% αύξηση του συνολικού αριθμού πυλών (από 16 σε 24)

• Διπλασιασμό των σημείων ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου (από 6 σε 12)

«Στόχος μας είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της περιοχής της Μακεδονίας ως ενός ιδιαίτερα ελκυστικού προορισμού, καθώς και η ενδυνάμωση της θέσης της πόλης ως σημαντικού εμπορικού, επιχειρηματικού και τουριστικού κέντρου–κόμβου που θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για τη Νότια Ευρώπη», υποστήριξε ο γενικός διευθυντής της Fraport Αλεξάντερ Ζίνελ.

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις 12.04.2017