ΜΕ ΑΔΕΙΑ ΧΕΡΙΑ ΞΑΝΑ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ Ο ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Νέα παράταση για το Καστέλι, υποσχέσεις χωρίς χρονοδιάγραμμα για ΒΟΑΚ και αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης».

Θολές υποσχέσεις για τρία μεγάλα έργα στην Κρήτη έδωσε ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης κατά τη χθεσινή του επίσκεψη στο νησί. Αν και στην ατζέντα του ταξιδιού του είχαν ενταχθεί μόνο τα δύο αεροδρόμια (το υπάρχον του Ηρακλείου και το νέο του Καστελίου) υπό το βάρος της πίεσης που άσκησαν οι τοπικοί βουλευτές και οι δήμαρχοι αναγκάστηκε να βάλει στις ανακοινώσεις του και ολίγο από… Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.

Η επίσκεψη έγινε σε βαρύ κλίμα μετά τα απανωτά τροχαία δυστυχήματα των τελευταίων εβδομάδων στο οδικό δίκτυο του νησιού ενώ το κλίμα από τους τοπικούς βουλευτές είχε φανεί ήδη από την Αθήνα στη Βουλή, κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου. Εκεί ο Μ. Χρυσοχοϊδης είχε δεχτεί πυρά για την υποχρηματοδότηση του έργου του ΒΟΑΚ με βουλευτές ακόμα και της συγκυβέρνησης να χαρακτηρίζουν «ντροπή» την εικόνα του οδικού δικτύου στο νησί και δυσανάλογα μικρά τα ποσά που διατίθενται από τον προϋπολογισμό. 

Με αυτά τα δεδομένα ο υπουργός έφτασε πιο διαβασμένος στην Κρήτη και για το Βόρειο Οδικό Άξονα εξήγγειλε έργα κατασκευής και βελτίωσης που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο παραχώρησης με κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από επιχειρηματικά κεφάλαια και από τραπεζικό δανεισμό. 

Για το επίμαχο θέμα του χρονοδιαγράμματος πάντως απέφυγε σκοπίμως οποιαδήποτε αναφορά, ενώ ήδη από την Αθήνα είχε παραδεχτεί πως μέχρι το 2020 δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ παραπάνω από τα 165 εκατομμύρια που αναλογούν στην Κρήτη από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, την ώρα που οι ανάγκες για το οδικό δίκτυο του νησιού φτάνουν στα 2,5 δις. ενώ στον συγκεκριμένο δρόμο σκοτώνεται στατιστικά ένας άνθρωπος κάθε έξι μέρες (!).

Ο κ. Χρυσοχοϊδης το μόνο που είχε να εξαγγείλει ήταν άλλη μια μελέτη που διενεργείται για τον ΒΟΑΚ, με τον ωραίο τίτλο  «Μελέτη, χρηματοδότηση κατασκευή λειτουργία και συντήρηση ΒΟΑΚ”, η οποία προβλέπεται να είναι έτοιμη τον Μάιο του 2015. Ζήσε Μάη μου δηλαδή… 

Πάντως ο υπουργός Υποδομών απέκλεισε το ενδεχόμενο τοποθέτησης διοδίων στην Κρήτη, κυρίως λόγω του μεγάλου παράπλευρου δικτύου που θα πρέπει να κατασκευαστεί και το οποίο θα ανέβαζε τραγικά τον προϋπολογισμό και είπε πως τα όποια έργα θα γίνουν βάσει του συστήματος παραχώρησης διαθεσιμότητας πληρωμών και το κράτος θα πληρώνει κάθε χρόνο το δάνειο ή την ιδιωτική επένδυση. 

«Ομίχλη» και στα δύο αεροδρόμια 

Για το έργο του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι ο Μ. Χρυσοχοϊδης ανακοίνωσε μία ακόμα παράταση της προθεσμίας για τις δεσμευτικές προσφορές έως τις 16 Δεκεμβρίου. Η τελευταία καταληκτική ημερομηνία ήταν η 11η Νοεμβρίου αλλά προφανώς οι ενδιαφερόμενες εταιρίες ζήτησαν περισσότερο χρόνο για να καταθέσουν προσφορές για το έργο που αγγίζει τα 800 εκατομμύρια ευρώ. Και εδώ οι πιο «απτές» υποσχέσεις του κ. Χρυσοχοϊδη είχαν να κάνουν με εξαγγελίες μελετών για τις χρήσεις γης στον πρώην δήμο Καστελίου και γύρω από το αεροδρόμιο. 

Για το Καστέλι πάντως εκκρεμεί και η εκδίκαση τριών προσφυγών στο ΣτΕ από κατοίκους της περιοχής αλλά και από τον τοπικό δήμο, που αντιδρούν στην περιβαλλοντική καταστροφή που θα υποστεί ο τόπος. Οι εκδίκαση των προσφυγών επρόκειτο να γίνει αυτές τις μέρες αλλά πήρε παράταση η οποία, περιέργως, συνέπεσε με την παράταση που δόθηκε στους ενδιαφερόμενους ομίλους για την κατάθεση των προσφορών τους…  

Τέλος ο υπουργός Υποδομών εξήγγειλε και προσθήκη 2000 τετραγωνικών μέτρων κτιριακών εγκαταστάσεων στο υπάρχον αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» του Ηρακλείου ώστε, μέχρι να φτιαχτεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, να εξυπηρετούνται επαρκώς οι χιλιάδες τουρίστες που φτάνουν στο νησί και σήμερα βιώνουν απίστευτη ταλαιπωρία. Για την προσθήκη αυτή απαιτούνται 15 εκατομμύρια ευρώ και παραχωρήσεις γης κυρίως από την πολεμική αεροπορία. Και για αυτό το έργο ο υπουργός ρωτήθηκε για το χρονοδιάγραμμα και αρκέστηκε να πει πως «στόχος είναι το έργο να τρέξει άμεσα…»

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: 08.11.2014