ΛΗΞΗ ΜΕ ΙΕΡΕΣ ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ – ΤΑ ΤΕΛΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Με συμβιβασμούς μεταξύ των Eκκλησιών και με πλούσια παραγωγή νέων «ντοκουμέντων» της Ορθοδοξίας έληξε και τυπικά χθες η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος, στο Κολυμπάρι Χανίων.

Η πανηγυρική ανάγνωση του Μηνύματος της Συνόδου πραγματοποιήθηκε κατά το χθεσινό συλλείτουργο των δέκα προκαθημένων.

Το συγκεκριμένο κείμενο συμπυκνώνει σε 12 παραγράφους τις αποφάσεις των ιεραρχών και το μήνυμα της Eκκλησίας «προς τον ορθόδοξο λαό αλλά και προς κάθε άνθρωπο καλής θελήσεως», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.

Το Μήνυμα της Συνόδου ξεκινά με ένα αυστηρό «μήνυμα» προς τις απούσες Eκκλησίες (Πατριαρχείο Αντιοχείας, Ρωσία, Βουλγαρία, Γεωργία), τονίζοντας πως οι Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες δεν αποτελούν «συνομοσπονδία Εκκλησιών» αλλά τη Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, ξεκαθαρίζοντας με αυτό τον τρόπο πως οι αποφάσεις δεσμεύουν και όσους δεν παρέστησαν, ενώ εκφράζεται και η θέληση για επανάληψη του θεσμού της Πανορθόδοξης Συνόδου, χωρίς όμως να καθορίζεται συγκεκριμένη περιοδικότητα (ο πατριάρχης Βαρθολομαίος είχε προτείνει 7 με 10 χρόνια).

Ενταση προκλήθηκε λίγο πριν από το κλείσιμο της Συνόδου, καθώς στην επεξεργασία του κειμένου για τις σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας με τον λοιπό Χριστιανικό Κόσμο, ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος επέμεινε μέχρις εσχάτων ώστε να μην ονομάζονται «Εκκλησίες» τα άλλα χριστιανικά δόγματα, μεταξύ αυτών και η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.

Ο αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος (ο οποίος έχει και μεγάλο αριθμό καθολικών στην επικράτειά του) κατηγόρησε τον Ιερώνυμο πως κρατά ομήρους τους υπόλοιπους ιεράρχες, ενώ αντιδράσεις υπήρξαν και από άλλους εκπροσώπους και οι τόνοι ανέβηκαν αρκετά.

Τελικά το θέμα έληξε με μία νοηματική ντρίμπλα στο τελικό κείμενο, καθώς η σχετική αναφορά «Η Ορθόδοξος Εκκλησία αναγνωρίζει την ιστορική ύπαρξη άλλων Χριστιανικών Εκκλησιών και Ομολογιών» μετατράπηκε σε «Η Ορθόδοξος Εκκλησία αποδέχεται την ιστορική ονομασία άλλων ετεροδόξων Χριστιανικών Εκκλησιών και Ομολογιών».

Μεγάλο μέρος στο τελικό Μήνυμα της Συνόδου καταλαμβάνει η καταδίκη των εκρήξεων φονταμενταλισμού, της πολεμικής βίας, των διωγμών και των δολοφονιών μελών θρησκευτικών κοινοτήτων, αλλά και για τον εξαναγκασμό για την αλλαγή της θρησκευτικής πίστης, την εμπορία προσφύγων, τις απαγωγές, τα βασανιστήρια, τις ειδεχθείς εκτελέσεις.

Δείχνοντας μάλιστα πως έχει μάθει και από τα λάθη της δικής της Ιστορίας, η Ορθόδοξη Εκκλησία καταγγέλλει ευθέως την καταστροφή ναών, θρησκευτικών συμβόλων και μνημείων πολιτισμού.

Η επιστολή

Λίγο πριν την ολοκλήρωση της Συνόδου κοινοποιήθηκε η επιστολή προς τους προκαθήμενους που έστειλε το Πανευρωπαϊκό Χριστιανικό Φόρουμ των LGBT, στους κόλπους του οποίου συμμετέχουν περίπου 6.000 λεσβίες, γκέι, αμφιφυλόφιλοι και τρανσέξουαλ.

Μεταξύ άλλων το φόρουμ αναφέρει«Σας ζητούμε θερμά: στα κηρύγματα και τις ομιλίες σας, κάθε φορά που θα αναφέρεστε σε LGBT πρόσωπα και ζητήματα που τους αφορούν, να θυμάστε ότι στην πραγματικότητα μπορεί να στεκόμαστε δίπλα σας! Δεν είμαστε μία αφηρημένη έννοια, αλλά ανθρώπινες οντότητες, τα παιδιά σας, οι αδελφές και οι αδελφοί σας».

Αν και η επιστολή δεν έφτασε ποτέ ως τις εργασίες της Συνόδου, ωστόσο δημιούργησε αίσθηση και συζητήθηκε αρκετά στους διαδρόμους της Ορθόδοξης Ακαδημίας Κρήτης μεταξύ των αντιπροσωπειών των δέκα Eκκλησιών.

Δείτε τα τελικά κείμενα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου:

  1. ΣΕΠΤΟΝ ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΝ ΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΝ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΚΑΙ ΑΥΛΟΠΟΤΑΜΟΥ κ. ΕΥΓΕΝΙΟΝ.
  2. ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.
  3. ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ.
  4. Η ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΣ ΤΗΣ ΝΗΣΤΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΤΗΡΗΣΙΣ ΑΥΤΗΣ ΣΗΜΕΡΟΝ.
  5. ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ.
  6. ΤΟ ΑΥΤΟΝΟΜΟΝ ΚΑΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΚΗΡΥΞΕΩΣ ΑΥΤΟΥ.
  7. Η ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑ.
  8. ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΚΩΛΥΜΑΤΑ ΑΥΤΟΥ.
  9. Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΕΝ ΤΩ ΣΥΓΧΡΟΝΩ ΚΟΣΜΩ.

(Κεντρική φωτογραφία: Στην Ιστορία πέρασε χθες η Αγία και Μεγάλη Πανορθόδοξη Σύνοδος με μια ελληνοκυπριακή σύγκρουση στο παρά πέντε. *EUROKINISSI/ ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ).

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις 27.06.2016