ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΛΙΣΟΔΕΜΕΝΟΥΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΩΣ ΤΟΝ ΑΝΤΩΝΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Η πολυδαίδαλη διαδρομή της Attica Group από τον ιδρυτή Περικλή Παναγόπουλο μέχρι τον Βγενόπουλο και τον… Ινδό Mubashir Mukadam ● Τα κελιά-φυλακές που έχουν τα πλοία της εταιρείας στη γραμμή της Ιταλίας ● Τα επικοινωνιακά παιχνίδια μετά την αποτρόπαια δολοφονία στον καταπέλτη του «Blue Horizon».

Αρκετά σκοτεινά σημεία έχει η ιστορία της εταιρείας Attica Group, που από το βράδυ της Τρίτης βρίσκεται στο στόχαστρο των αντιδράσεων για το αποτρόπαιο περιστατικό που οδήγησε στον θάνατο τον 36χρονο Αντώνη Καρυώτη. Οι καταγγελίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας για επιθετική συμπεριφορά των πληρωμάτων (ειδικά για το «Blue Horizon») από πολίτες που ταξίδεψαν με τα πλοία της άρχισαν να πληθαίνουν μετά την τραγωδία του Πειραιά.

Στην αρχή του 2023 ο δημοσιογραφικός οργανισμός Solomon, μαζί με διεθνή μέσα ενημέρωσης και το Lighthouse Reports, αποκάλυψε πως στα πλοία της εταιρείας που κάνουν δρομολόγια στην Ιταλία υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένα κελιά-φυλακές όπου κρατούνται μετανάστες που συλλαμβάνονται στην Ιταλία και επαναπροωθούνται στην Ελλάδα. Στο ρεπορτάζ υπήρχαν φωτογραφίες από ασφυκτικά μικρές αποθήκες-κελιά όπου οι μετανάστες κρατούνταν δεμένοι μέχρι να επιστρέψουν στην Ελλάδα.

Σε ποιον ανήκει

Την Πέμπτη, εξαιτίας της δολοφονίας του Αντώνη Καρυώτη παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Σπύρος Πασχάλης. Ομως, εκτελεστικός πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Attica Group είναι ο Κυριάκος Μάγειρας, ένας άνθρωπος το όνομα του οποίου έχει εμπλακεί στην αμαρτωλή υπόθεση της εξαγοράς της Λαϊκής Τράπεζας της Κύπρου από τη Marfin, το 2006. Ο κ. Μάγειρας ήταν επί χρόνια «δεξί χέρι» του Ανδρέα Βγενόπουλου, ενώ το 2017 συνελήφθη έπειτα από ένταλμα των κυπριακών αρχών.

Περικλής Παναγόπουλος | Ανδρέας Βγενόπουλος | Κυριάκος Μάγειρας | Μουμπασίρ Μουκαντάμ

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ο ίδιος είχε ενεργό συμμετοχή στην υπόθεση χρηματισμού του τ. κεντρικού τραπεζίτη της Κύπρου, Χριστόδουλου Χριστοδούλου, ώστε να κάνει ελλιπή έλεγχο στις διαδικασίες εξαγοράς της Λαϊκής από τη Marfin. Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ της εποχής, ο κ. Μάγειρας ήταν ο άνθρωπος που μετέφερε στον λογαριασμό του κ. Χριστοδούλου ποσό περίπου ενός εκατ. ευρώ με εντολή Βγενόπουλου.

Ο κ. Μάγειρας επί Βγενόπουλου (2002) είχε αναλάβει διευθυντής ναυτιλίας του Ομίλου Marfin (MIG) που το 2007 αγόρασε από τον Περικλή Παναγόπουλο την Attica (στην οποία είχε συγχωνευθεί ωστόσο η Blue Star, πρώην Strintzis Lines). Μετά τον θάνατο του Βγενόπουλου και παρά την εμπλοκή με τη Δικαιοσύνη της Κύπρου, ο κ. Μάγειρας βρέθηκε πρόεδρος στην Attica. Τον περασμένο Μάιο η MIG, που κατείχε την Attica, τη μεταβίβασε στη Strix Holdings, η οποία είναι θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς, αλλά ελέγχεται από την Blantyre Capital.

Πρόκειται για ένα από τα γνωστά funds που έχει έδρα στα νησιά Κέιμαν. Ετσι, ο πραγματικός ιδιοκτήτης της Attica Group βρίσκεται χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Ελλάδα και πιθανώς δεν θα ενημερωθεί ποτέ για τη δολοφονία ενός ανθρώπου από μέλη του πληρώματος ενός από τα καράβια του. Πρόκειται για τον Ινδό Mubashir Mukadam, ιδιοκτήτη της Blantyre Capital.

Δεσπόζουσα θέση

Εχοντας πια κατακτήσει σχεδόν μονοπωλιακό ρόλο στην ελληνική ακτοπλοΐα, η Attica Group διαχειρίζεται συνολικά 33 πλοία με τα εμπορικά σήματα της Blue Star, της Hellenic Seaways και της Superfast, ενώ πρόσφατα εγκρίθηκε η απορρόφηση και της ΑΝΕΚ. Ετσι, αποτελεί τον κύριο παίκτη αλλά και τον κεντρικό συνομιλητή της κυβέρνησης από τον κλάδο της ελληνικής ακτοπλοΐας. Αυτό ίσως εξηγεί και την προβληματική πρώτη δήλωση του υπουργού Ναυτιλίας για το συμβάν, όπου φάνηκε να θέλει να ρίξει στα μαλακά τους δράστες ναυτικούς, αλλά μέσω αυτών και την εταιρεία.

Εξάλλου, δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τη σύσκεψη του Ιουλίου στο Μαξίμου, όταν ο ίδιος μαζί με τον Κυριάκο Μητσοτάκη παρακαλούσαν τους πλοιοκτήτες να ρίξουν τις τιμές των εισιτηρίων και να επιστρέψουν στους πολίτες μέρος από το κέρδος που είχαν μετά την περσινή μείωση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων. (Το κόστος μειώθηκε κατά 45,5%, ενώ τα εισιτήρια είχαν αυξηθεί κατά 34% κατά μέσο όρο, αλλά οι ακτοπλόοι «ξέχασαν» να τα μειώσουν.) Τελικά οι εταιρείες ανακοίνωσαν μειώσεις κυρίως για ειδικές ομάδες επιβατών, ενώ η Attica είχε κάνει από τις χαμηλότερες προτάσεις (γύρω στο 20%), δίνοντας τον τόνο και στους υπόλοιπους πλοιοκτήτες.

Τα κόλπα

Μετά τη δολοφονία του Αντώνη, η Attica Group προχώρησε σε μεθοδευμένες κινήσεις τακτικής. Στην πρώτη της λακωνική ανακοίνωση «ζύγισε» τις αντιδράσεις, ενώ στη δεύτερη επέρριψε τις ευθύνες στον καπετάνιο. Μετά τη διαδήλωση στο λιμάνι του Ηρακλείου και τους περισσότερους από 1.000 πολίτες που εμπόδισαν για 6 ώρες τον απόπλου του «Blue Horizon», η εταιρεία ανακοίνωσε την απόσυρση του συγκεκριμένου πλοίου από τη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο και την αντικατάστασή του με το «Ελυρος» της ΑΝΕΚ. Μόνο που αυτό ήταν ένα ήδη σχεδιασμένο βήμα μάρκετινγκ, αφού ήδη είχε ανακοινωθεί πως κάποια πλοία στα δρομολόγια της Κρήτης θα βαφτούν με τα χρώματα της ΑΝΕΚ που είναι πιο αγαπητά από τους κατοίκους του νησιού.

Τώρα πλέον η οργή για την εταιρεία είναι διάχυτη στην Κρήτη, όχι μόνο για το σπρώξιμο του Αντώνη στη θάλασσα αλλά και για τη συμπεριφορά μετά το περιστατικό, με τον απόπλου και τη συνέχιση του ταξιδιού σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Με τη δεύτερη ανακοίνωσή της η Attica επιρρίπτει ευθύνες στον καπετάνιο. Εκτός όμως από τις προφανείς ευθύνες του πληρώματος, μάλλον πολύ δύσκολα θα φτάσει ο καταλογισμός για πράξεις και παραλείψεις μέχρι τα υψηλά κλιμάκια στην Ελλάδα ή, πολύ περισσότερο, στα νησιά… Κέιμαν.

 Ο Αντώνης Καρυώτης «μπήκε» τελικά στο πλοίο της γραμμής το βράδυ της Πέμπτης. Η σορός του ταξίδεψε στη γενέτειρά του, τον Αγιο Νικόλαο, όπου κηδεύτηκε χθες με τεράστιο πλήθος ανθρώπων να τον συνοδεύει στην τελευταία του κατοικία.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 09.09.2023