ΑΝΤΑΛΛΑΞΑΝ ΒΕΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Σε υψηλούς τόνους πραγματοποιήθηκε η ακρόαση φορέων στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σχετικά με τη σύμβαση κατασκευής του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου στο Καστέλλι.

Κατά την τρίωρη διαδικασία ακούστηκαν επιχειρήματα υπέρ και κατά του έργου, σε μια συζήτηση που περιστράφηκε μοιραία γύρω από τη σκοπιμότητα του έργου και όχι μόνο για τους όρους της προς κύρωση σύμβασης.

Συνολικά επί του θέματος τοποθετήθηκαν 15 εκπρόσωποι φορέων. Υπέρ του έργου τάχθηκαν ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Ζαχαρίας Καλογεράκης και ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, αναφέροντας πως πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που αναβαθμίζει τις αναπτυξιακές δυνατότητες της Κρήτης.

Ο δήμαρχος έθεσε το θέμα των δίκαιων απαλλοτριώσεων ειδικά για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, αλλά και το ζήτημα της κατάρτισης Τοπικού Χωροταξικού Σχεδίου για τον Δήμο Μινώα Πεδιάδος ώστε να μην καταλήξει η περιοχή «παραγκούπολη», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Υπέρ του έργου τάχθηκαν επίσης ο πρόεδρος του τοπικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Μανώλης Αλιφιεράκης αλλά και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός, σε αντίθεση όμως με την πρόεδρο του παραρτήματος ανατολικής Κρήτης του ΤΕΕ Ειρήνη Βρέντζου, η οποία τόνισε πως για το συγκεκριμένο αεροδρόμιο δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ η συγκριτική μελέτη αξιολόγησης θέσεων, ούτε η μελέτη σκοπιμότητας του έργου ώστε το ΤΕΕ να μπορεί πραγματικά να πάρει θέση για το αν έχει γίνει η καλύτερη δυνατή χωροθέτηση.

Στιγμιότυπο από την υπογραφή της σύμβασης. *EUROKINISSI / ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΑΠΑΝΗΣ

Οι αρχαιότητες

Σημαντικό κομμάτι της διαδικασίας κατέλαβε η συζήτηση επί των αρχαιολογικών ευρημάτων, με την προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ηρακλείου Βασιλική Συθιακάκη να τονίζει πως στο σχέδιο σύμβασης δεν περιλαμβάνονται όλες οι εντοπισμένες θέσεις, ενώ συνολικά η μελέτη του έργου δεν έχει κατατεθεί για έλεγχο στην Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Η κ. Συθιακάκη τόνισε πως το διάστημα των τεσσάρων μηνών που προβλέπεται από τη σύμβαση για τη διενέργεια αρχαιολογικών ερευνών στην περιοχή είναι μικρό, για να λάβει «συστάσεις» από τον υπουργό Υποδομών σε σχέση με τους χρόνους που απαιτεί η Α.Υ. εκμεταλλευόμενη τα δημόσια έργα για τη διενέργεια «ανασκαφών… γενικώς», όπως ανέφερε.

Υπέρ του έργου τάχθηκε και ο γραμματέας της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, επισημαίνοντας όμως το θέμα του κόστους στις αερομεταφορές.

«Θέλουμε μόνο να μας υποσχεθείτε πως θα είναι ένα φτηνό αεροδρόμιο», είπε ο κ. Αγγελόπουλος, τονίζοντας πως κάθε ευρώ αύξησης στο κόστος του εισιτηρίου έχει επίπτωση στα τουριστικά πακέτα που κατευθύνονται προς την Ελλάδα.

Μεγάλο μέρος της συζήτησης κατέλαβε η εναλλακτική του λοξού διαδρόμου στο υπάρχον αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», σχέδιο το οποίο ακυρώθηκε εν μιά νυκτί, όπως ανέφερε η πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος του ΤΕΕ.

Απαντώντας ο κ. Σπίρτζης εξήγησε πως η κατασκευή λοξού διαδρόμου μέσα στη θάλασσα θα απαιτούσε πολύ μεγαλύτερους πόρους καθώς υπάρχουν σοβαρά γεωλογικά προβλήματα στην περιοχή, άποψη με την οποία συντάχθηκαν και οι εκπρόσωποι των υπαλλήλων Πολιτικής Αεροπορίας που συμμετείχαν στη συζήτηση.

Ο βουλευτής Γιάννης Τσιρώνης επισήμανε ότι πλέον μιλάμε για άλλον λοξό και συγκεκριμένα για την επέκταση του υπάρχοντος «μικρού λοξού» όχι στη θάλασσα αλλά στην ξηρά, προς τον χώρο της 126 Σμηναρχίας Μάχης που ανέστειλε τη λειτουργία της.

Ο κ. Σπίρτζης απάντησε πως δεν έχει δοθεί άδεια από την Πολεμική Αεροπορία για τη χρήση αυτών των χώρων, χωρίς όμως να διευκρινίσει αν έχει ποτέ ζητηθεί η άδεια αυτή.

(Κεντρική φωτογραφία: Μακέτα του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου).

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: 08.05.2019