ΑΛΛΗ ΜΙΑ «ΘΥΣΙΑ» ΣΤΟΝ ΒΟΡΕΙΟ ΟΔΙΚΟ ΑΞΟΝΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Σοβαρό δυστύχημα σημειώθηκε ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο στον αιματοβαμμένο ΒΟΑΚ, στο ύψος της Αγίας Πελαγίας Ηρακλείου ● Νεκρή 32χρονη συνεπιβάτις μηχανής, σοβαρά τραυματίας ο οδηγός της μηχανής, τραυματίας και ο οδηγός του αυτοκινήτου που έκανε την παράβαση ● Δεκάδες νεκροί και φέτος, την ώρα που ο υπ. Υποδομών Κώστας Καραμανλής ετοιμάζεται να ακυρώσει τον διαγωνισμό για τον νέο δρόμο.

Δραματικές διαστάσεις παίρνει η λίστα των θυμάτων από τροχαία στην Κρήτη, καθώς μέχρι τα μέσα Αυγούστου 47 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στους δρόμους του νησιού. Τελευταίο θύμα είναι μια 32χρονη συνεπιβάτις μηχανής που έχασε τη ζωή της στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης, στο ύψος της Αγίας Πελαγίας Ηρακλείου, ανήμερα τον Δεκαπενταύγουστο.

Η γυναίκα τραυματίστηκε θανάσιμα όταν η μηχανή στην οποία επέβαινε συγκρούστηκε με αυτοκίνητο που επιχείρησε παράνομα αναστροφή επί του εθνικού δρόμου. Πολυτραυματίας είναι ο οδηγός της μηχανής, 34 ετών, ο οποίος νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση, ενώ με σοβαρά τραύματα νοσηλεύεται και ο οδηγός του αυτοκινήτου, 64 ετών, χωρίς όμως να κινδυνεύει η ζωή του.

Σύμφωνα με την εικόνα που αντίκρισαν οι διασώστες, η σύγκρουση των δύο οχημάτων ήταν ιδιαίτερα σφοδρή, αφού η μηχανή που είχε κατεύθυνση από το Ηράκλειο προς το Ρέθυμνο καρφώθηκε στην αριστερή πλευρά του αυτοκινήτου και στη συνέχεια και τα δύο οχήματα αναποδογύρισαν.

Ο οδηγός της μηχανής εγκλωβίστηκε μέσα στο αυτοκίνητο μαζί με τον οδηγό του οχήματος και χρειάστηκε η επέμβαση της πυροσβεστικής για τον απεγκλωβισμό τους. Η συνεπιβάτις της μηχανής εκτοξεύτηκε σε μεγάλη απόσταση και έχασε τη ζωή της ακαριαία.

Το συγκεκριμένο σημείο του ΒΟΑΚ είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο καθώς συχνά οι οδηγοί επιχειρούν αναστροφή από το παρακείμενο βενζινάδικο, ενώ με ανάρτησή του ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης επισημαίνει την αναγκαιότητα να τοποθετηθεί διαχωριστικό στηθαίο για να αποτρέπεται η είσοδος οχημάτων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Στο ίδιο σημείο το 2012 είχαν χάσει τη ζωή τους σε τροχαίο δυστύχημα με ασθενοφόρο ο διευθυντής του ΕΚΑΒ Κρήτης Δημήτρης Βουρβαχακης και ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΚΑΒ Βαγγέλης Κελαράκης.

Στατιστικά οδύνης

Ο αριθμός των νεκρών από τροχαία στην Κρήτη φέτος είναι ιδιαίτερα αυξημένος σε σχέση με τα τελευταία χρόνια καθώς πέρσι και πρόπερσι είχαν χάσει τη ζωή τους 55 και 58 άνθρωποι αντίστοιχα, σε διάστημα 12 μηνών, ενώ τα ίδια ποσοστά φέτος έχουν σχεδόν προσεγγιστεί πριν ολοκληρωθεί το καλοκαίρι.

Συνολικά στην Κρήτη από το 2010 έχουν σκοτωθεί σε τροχαία δυστυχήματα 667 άνθρωποι, ενώ εκατοντάδες είναι οι βαριά τραυματίες που αντιμετωπίζουν μόνιμες βλάβες. Τα τροχαία ατυχήματα στην Κρήτη αποτελούν το σημαντικότερο πρόβλημα του νησιού, κάτι που επισημαίνουν σε σχετικές έρευνες και οι τουρίστες που επισκέπτονται την Κρήτη, οι οποίοι συχνά περιλαμβάνονται και στις λίστες των θυμάτων.

Την ανασφάλεια που προκαλεί σε ντόπιους και επισκέπτες το οδικό δίκτυο του νησιού καταγράφουν σε ποιοτικές έρευνες οι ίδιοι οι τουρίστες. Το ίδιο συμπέρασμα προκύπτει και από έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Κρήτης, του Δήμου Χανίων και της Ενωσης Ξενοδόχων Χανίων που πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο Χανίων μέχρι και το τέλος Ιουλίου με τη συμμετοχή 2.050 ανθρώπων. Ενώ σε γενικές γραμμές οι επισκέπτες δηλώνουν ικανοποιημένοι από τη φιλοξενία, τις τουριστικές υποδομές και τα τοπικά προϊόντα στο νησί, νιώθουν ανασφαλείς για την κατάσταση του οδικού δικτύου και την οδική σήμανση.

Την ίδια στιγμή πάντως που τα θύματα στην Κρήτη αυξάνονται με αλματώδεις ρυθμούς, η κυβέρνηση διά του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή ετοιμάζεται να ακυρώσει τους διαγωνισμούς για την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ ισχυριζόμενη πως δεν υπάρχουν μελέτες αλλά ούτε και η ακριβής χάραξη του έργου.

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε προκηρύξει δύο ξεχωριστούς διαγωνισμούς για τα τμήματα Χανιά-Ηράκλειο και Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου, ενώ είχε προαναγγείλει και την κατασκευή του κομματιού Νεάπολη-Αγιος Νικόλαος ως δημόσιου έργου. Στόχος της νέας κυβέρνησης είναι, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, η κατασκευή του ΒΟΑΚ σε ένα ενιαίο έργο.

Ωστόσο η ακύρωση των διαγωνισμών θα επιφέρει και νέες καθυστερήσεις, τη στιγμή που σε πολλά σημεία του δρόμου που ενώνει την Κρήτη από τη μια άκρη ώς την άλλη η κατάσταση του οδικού δικτύου παραμένει η ίδια από την εποχή της δικτατορίας.

Δραματική επίσης είναι η καθυστέρηση στη μελέτη για το οδικό δίκτυο στα δύο άκρα του νησιού (Κίσσαμος-Χανιά και Αγιος Νικόλαος-Σητεία), έργα που καρκινοβατούν παρά τις εξαγγελίες όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων ετών.

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: