ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Εξαίρεση στο πανηγυρικό κλίμα της επίσκεψης Σπίρτζη στο Ηράκλειο αποτέλεσαν τα επιχειρήματα των πολιτών της Πεδιάδας Ηρακλείου, οι οποίοι εκφράζουν σοβαρότατους προβληματισμούς για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.

Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών πραγματοποίησε χθες επίσκεψη-αστραπή στην Κρήτη για να παραδώσει στους τοπικούς φορείς τα τεύχη δημοπράτησης του συγκεκριμένου έργου.

Οι πολίτες που παραβρέθηκαν στη συνάντηση του υπουργού με τις τοπικές αρχές, στο δημοτικό κατάστημα Καστελλίου, έθεσαν εξαρχής μια σειρά από περιβαλλοντικά, αναπτυξιακά και κοινωνικά προβλήματα που θα επιφέρει η κατασκευή του νέου αεροδρομίου.

Συγκεκριμένα μίλησαν για την ανατροπή του παραγωγικού μοντέλου της περιοχής, αφού το αεροδρόμιο θα οδηγήσει στην εκρίζωση τουλάχιστον 200 χιλιάδων ελαιόδεντρων, σε μία από τις πιο παραγωγικές εκτάσεις του νομού και ολόκληρης της Κρήτης.

Οπως τονίζει στην «Εφ.Συν.» ο Κωστής Γιαλιαδάκης, γραμματέας της Πρωτοβουλίας Πολιτών για τη Διάσωση και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας, η καταστροφή θα επεκταθεί πολύ περισσότερο από τα κομμένα ελαιόδεντρα.

«Η λειτουργία του αεροδρομίου συνεπάγεται ρύπανση όλης της περιοχής με οξείδια βαρέων μετάλλων, μόλυβδο, βενζόλιο και άλλες καρκινογόνες ουσίες που θα πέφτουν στη γη και θα καταστρέψουν τις καλλιέργειες όλης της Πεδιάδας. Κανένα αντισταθμιστικό όφελος δεν μπορεί να αναστρέψει αυτή την τεράστια καταστροφή για τον τόπο μας», λέει ο ίδιος.

Για το θέμα πάντως στην ευρύτερη περιοχή του Καστελλίου οι απόψεις των κατοίκων είναι χωρισμένες στα δύο. Υπάρχουν κι εκείνοι που έχουν πειστεί για την αναγκαιότητα του έργου, ή που περιμένουν τις απαλλοτριώσεις που ο υπουργός υποσχέθηκε ότι θα ξεκινήσουν αμέσως καθώς έχουν ήδη βρεθεί τα χρήματα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Ασφαλώς ισχυρό κίνητρο είναι και οι νέες θέσεις εργασίας που θα φέρει το αεροδρόμιο, ενώ ο κ. Σπίρτζης αύξησε ακόμα περισσότερο το δέλεαρ για την τοπική κοινωνία υποσχόμενος ανταποδοτικά τέλη 2% (αντί για 1% που προέβλεπε η προηγούμενη δημοπράτηση) από τα έσοδα του αεροδρομίου.

Περιβαλλοντικές επιπτώσεις

«Πρόκειται για θέσεις εργασίας των 400 ευρώ» απαντά ο Κωστής Γιαλιαδάκης. «Αντί να κάνουμε τα παιδιά μας υπαλλήλους του 12ωρου με μισθούς πείνας, προτιμούμε να έχουν τη δική τους γη για να καλλιεργούν και να ζουν.

Οσο για τα ανταποδοτικά, ας αναλογιστούν όσοι τα περιμένουν με αγωνία πόσα χρήματα περιμένουν ακόμα από το αεροδρόμιο των Σπάτων οι γύρω δήμοι, από χρωστούμενα τέλη, ΦΠΑ κτλ» αναφέρει.

Για τα αρνητικά αποτελέσματα του αεροδρομίου, που δεν συζητήθηκαν εκτενώς στις συναντήσεις του κ. Σπίρτζη, «μιλά» η ίδια η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που έχει κατατεθεί.

Συνολικά προβλέπει επιπτώσεις (ρύπανση – θόρυβος) σε ακτίνα 25 χιλιομέτρων κατά τη διεύθυνση Βορράς – Νότος και των 18 χιλιομέτρων κατά την Ανατολή – Δύση από τη λειτουργία του αεροδρομίου.

Την ίδια ώρα προβλέπονται «ταπεινώσεις» των γύρω λόφων και βουνών συνολικού όγκου τουλάχιστον 10,7 εκατομμυρίων κυβικών.

«Αλλάζει συνολικά το τοπίο, καταστρέφεται η πρωτογενής παραγωγή και πάει περίπατο ο περίφημος στόχος της παραγωγικής ανασυγκρότησης, την οποία μάλιστα έθετε και ψηλά στην προεκλογική του ατζέντα ο ΣΥΡΙΖΑ» λέει στην «Εφ.Συν.» ο κ. Γιαλιαδάκης.

Επί αυτής της μελέτης πάντως εκκρεμεί η εκδίκαση τριών ξεχωριστών προσφυγών στο ΣτΕ από τους κατοίκους και φορείς των θιγόμενων περιοχών.

Σε μία από αυτές τις προσφυγές μάλιστα, συμμετέχει και ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος που χθες παρέλαβε πανηγυρικά από τον υπουργό τα τεύχη δημοπράτησης.

Η εκδίκαση των δύο εκ των τριών προσφυγών έχει οριστεί μόλις 10 μέρες πριν από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών από τους υποψήφιους επενδυτές (23/2), χρονική σύμπτωση που μόνο τυχαία δεν πρέπει να θεωρηθεί.

(Κεντρική φωτογραφία: Περιχαρείς οι τοπικές αρχές υποδέχονται τον Χρήστο Σπίρτζη).

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις 08.12.2015