ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΡΑΓΕΣ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Η Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα των Τροχαίων Συγκρούσεων τιμήθηκε σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο Κρήτης. ● Κοινές δράσεις από τους συγγενείς θυμάτων τροχαίων και των θυμάτων των Τεμπών. ● Κατήγγειλαν την αργοπορία της Δικαιοσύνης αλλά και το προκλητικό νομικό πλαίσιο, που δίνει αμνηστία στους θύτες οδηγώντας στους επόμενους θανάτους.

Τις δυνάμεις τους για την πρόληψη των θανάτων στην άσφαλτο αλλά και στο σιδηροδρομικό δίκτυο ένωσαν φέτος οι σύλλογοι των οικογενειών ανθρώπων που χάθηκαν σε τροχαία δυστυχήματα και στην τραγωδία των Τεμπών. Με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη, απ’ όπου κατάγονταν οι περισσότεροι νεκροί του μοιραίου τρένου, αλλά και στην Αθήνα και στο Ηράκλειο της Κρήτης τιμήθηκε η Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα των Τροχαίων Συγκρούσεων.

Οι εκδηλώσεις δεν αποτελούν ένα απλό μνημόσυνο για τα θύματα, όπως επισήμαναν οι εκπρόσωποι των δύο συλλόγων. Είναι υπενθύμιση διεκδίκησης για τη λήψη άμεσων μέτρων τόσο για την πρόληψη όσο και για την τιμωρία των υπευθύνων για τις ζωές που χάνονται στους δρόμους και στις ράγες.

Συνολικά 31.385 άνθρωποι σκοτώθηκαν στους ελληνικούς δρόμους μέσα στην τελευταία 20ετία. Μόνο για το 2022 τα θύματα των τροχαίων έφτασαν τα 635, ενώ μαζί με τους 57 νεκρούς των Τεμπών μιλάμε για σχεδόν 700 ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στο οδικό και σιδηροδρομικό κτίριο της χώρας. Πρόκειται για μια θλιβερή στατιστική που κατατάσσει την Ελλάδα στις χειρότερες θέσεις σε όλη την Ευρώπη.

Οπως επανειλημμένα έχουν τονίσει τα μέλη του συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», που έχει συσταθεί από συγγενείς θυμάτων τροχαίων, σημαντικό ρόλο παίζει η αντιμετώπιση των τροχαίων από την ελληνική Δικαιοσύνη. Στην ουσία πρόκειται για… αμνήστευση, αφού ακόμα και όταν οι δράστες των τροχαίων επιδεικνύουν εγκληματική αδιαφορία για την ανθρώπινη ζωή, αντιμετωπίζονται με προκλητική επιείκεια, με κατηγορίες «εξ αμελείας» και αφού μεσολαβήσουν πολλά χρόνια από την ημέρα που στέρησαν μία ή περισσότερες ζωές.

Ούτε η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ούτε η υπέρβαση ακόμα και κατά τρεις φορές των ορίων ταχύτητας, αλλά ούτε ακόμα και η εγκατάλειψη των θυμάτων δεν είναι ικανές κατηγορίες για να κρατήσουν στη φυλακή με παραδειγματικές τιμωρίες τους δράστες.

Εγκλήματα, όχι ατυχήματα

«Δεν γίνεται όταν οδηγείς να περνάς με κόκκινο, να σκοτώνεις έναν άνθρωπο και αυτό να θεωρείται πλημμέλημα» δηλώνει ο πρόεδρος του συλλόγου, Γιώργος Κουβίδης, θυμίζοντας πως απέναντί τους οι συγγενείς των θυμάτων δεν έχουν μόνο την εγκληματική αδιαφορία της πολιτείας και της Δικαιοσύνης, αλλά και ένα ολόκληρο σύστημα που λειτουργεί γύρω από την παραγωγή και τη διαφήμιση των αυτοκινήτων με επίκεντρο την ταχύτητα και την ανταγωνιστικότητα.

«Μιλάμε για τροχαία εγκλήματα και όχι τροχαία ατυχήματα. Είναι ένα δίκτυο παραγόντων που όχι μόνο δεν εξασφαλίζει δικαίωση για τα θύματα των τροχαίων, αλλά δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να υπάρξουν καινούργια. Η ατιμωρησία είναι προκλητική» τονίζει ο κ. Κουβίδης, θυμίζοντας πως οι δράστες δικάζονται σχεδόν πάντα για πλημμέλημα αλλά και ότι περνούν δύο, τρία ή ακόμα και πέντε χρόνια μέχρι να εκδικαστούν υποθέσεις τροχαίων.

«Τα θύματα σκοτώθηκαν στον δρόμο, εγκαταλείφθηκαν από την πολιτεία και ποδοπατήθηκαν από τη Δικαιοσύνη» λέει στην «Εφ.Συν.» ο κ. Κουβίδης.

Ηράκλειο

Ο Μανώλης Σταυρουλάκης, επίσης μέλος του συλλόγου, θυμίζει τις υποσχέσεις που δόθηκαν από τον πρώην υφυπουργό Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη για μείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις στα 30 χλμ. ανά ώρα. «Τα ξέχασαν όλα, μείναμε στις υποσχέσεις την ώρα που ο μεγαλύτερος αριθμός των θανάτων είναι μέσα στον αστικό ιστό, με παρασύρσεις πεζών, παιδιών ή ποδηλατών» λέει ο κ. Σταυρουλάκης, που συμμετείχε χθες στις αντίστοιχες εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης στο Ηράκλειο.

Τις εκδηλώσεις των δύο συλλόγων υποστήριξαν φορείς όπως ο Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, που πραγματοποίησε ποδηλατοπορεία από την οδό Γρηγορίου Λαμπράκη, εκεί όπου έχασε τη ζωή της η ποδηλάτισσα Δήμητρα Ιορδανίδου όταν παρασύρθηκε από φορτηγό, ενώ συμμετείχε και το 2ο Λύκειο Σταυρούπολης, το σχολείο του 16χρονου ποδηλάτη Μιχάλη που έχασε τη ζωή του από οδηγό αυτοκινήτου της αστυνομίας στις 22 Σεπτεμβρίου 2022.

Επίσης στις κεντρικές εκδηλώσεις της Θεσσαλονίκης συμμετείχε η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (Μηχανοδηγοί ΟΣΕ), η Ενωση για τα Δικαιώματα των Πεζών, το Σωματείο Διανομέων Θεσσαλονίκης (μόλις το προηγούμενο βράδυ σκοτώθηκε ακόμα ένας διανομέας εν ώρα δουλειάς στην Τούμπα), ο κοινωνικός χώρος ΟΙΚΟΠΟΛΙΣ και οι δημοτικές παρατάξεις «Πόλη Αλλιώς» του Δήμου Νεάπολης-Συκεών και «Πόλη Ανάποδα» του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Τριτοκοσμική χώρα

Να αποδοθεί δικαιοσύνη για τους θανάτους των 57 ανθρώπων, κυρίως νέων, ζήτησε η πρόεδρος του Συλλόγου «Τέμπη 27-2-2023», Μαρία Καρυστιάνου. Η ίδια χαρακτήρισε αυτονόητη τη συμμετοχή του συλλόγου στις εκδηλώσεις για την Ημέρα Μνήμης, ενώ επισήμανε τις καθυστερήσεις και τις παλινωδίες που παρατηρούνται σε ό,τι αφορά την έρευνα και την απόδοση ευθυνών για την τραγωδία στα Τέμπη.

«Ζούμε σε τριτοκοσμική χώρα, μαθαίνουμε και εμείς από τις ειδήσεις για ανεύρεση μελών των παιδιών μας στα βαγόνια του τρένου ή για την ανεύρεση, τώρα τόσους μήνες μετά, του μαύρου κουτιού. Κανένας δεν μας ενημερώνει επίσημα και δεν έχουμε στα χέρια μας στοιχεία. Θεωρούμε ότι είναι προφανές πως γίνεται προσπάθεια να πάμε χωρίς ισχυρά στοιχεία στη δίκη» τόνισε η ίδια, μεταξύ άλλων, μιλώντας στα τοπικά ΜΜΕ.

Στην πλατεία Αριστοτέλους είχαν αναρτηθεί πλακάτ με τις φωτογραφίες θυμάτων τροχαίων, ενώ διαβάστηκαν τα ονόματα και οι ηλικίες των θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 20.11.23