Την προκήρυξη δύο διαγωνισμών για το έργο του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης ανακοίνωσε και επίσημα ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες στο Ηράκλειο παρουσία σχεδόν όλων των δημάρχων του νησιού.
Από τη συνέντευξη δεν έλειψαν και οι αντιπαραθέσεις μεταξύ υπουργού και δημάρχων αλλά και με δημοσιογράφους.
Ο υπουργός τόνισε πως αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση το έργο του ΒΟΑΚ και η σύνδεση των τεσσάρων μεγάλων αστικών κέντρων του νησιού (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Αγιος Νικόλαος).
Οπως είπε, επελέγη το όλο έργο, μήκους 199 χιλιομέτρων, να σπάσει σε τρία υποέργα. Συγκεκριμένα, το πρώτο (και κύριο) κομμάτι αφορά το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 163 χλμ. το οποίο θα πραγματοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης, «το μεγαλύτερο έργο με παραχώρηση που έχει πραγματοποιηθεί στη χώρα», όπως είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Ο δεύτερος διαγωνισμός αφορά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη Λασιθίου, μήκους 22 χλμ., που θα πραγματοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, ενώ για το τρίτο τμήμα Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος ο υπουργός είπε πως θα πραγματοποιηθεί ως δημόσιο έργο, το οποίο θα ανακοινωθεί σε σύντομο χρόνο.
Το συνολικό κόστος για τον αυτοκινητόδρομο υπολογίζεται στο 1,5 δισ. Θα πρόκειται για κλειστό αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, με διαχωριστική νησίδα σε όλο το μήκος του και με απόλυτα ελεγχόμενες εισόδους και εξόδους.
Σε ό,τι αφορά τα χρονοδιαγράμματα, ο υπουργός τόνισε πως η προθεσμία για υποβολή προσφορών στους δύο διαγωνισμούς λήγει στις 6 Αυγούστου, ενώ μέχρι τον Ιούνιο του 2019 υπολογίζεται πως θα έχουμε φτάσει στο στάδιο της υποβολής δεσμευτικών προσφορών ώστε να ανακηρυχθούν οι οριστικοί ανάδοχοι και να ξεκινήσουν τα έργα τα οποία θα διαρκέσουν μία τετραετία.
Για ακόμα μία φορά ο κ. Σπίρτζης επανέλαβε τη δέσμευση πως οι μόνιμοι κάτοικοι της Κρήτης δεν θα επιβαρυνθούν με διόδια, κάτι όμως που δεν θα ισχύει για τους τουρίστες και γενικά τους επισκέπτες του νησιού.
Τα «αγκάθια»
Κριτική δέχτηκε ο υπουργός για το γεγονός πως για ακόμα μία φορά μένουν εκτός σχεδιασμού τα δύο άκρα της Κρήτης, η Κίσσαμος στα δυτικά και η Σητεία στα ανατολικά.
Σε υψηλούς τόνους ήταν οι παρεμβάσεις των δημάρχων των δύο περιοχών, Θεόδωρου Σταθάκη και Θεόδωρου Πατεράκη αντίστοιχα.
Διαξιφισμός του υπουργού υπήρξε με δημοσιογράφο της τοπικής εφημερίδας «Πατρίς» όταν εκείνος του θύμισε πως ο πρωθυπουργός στο αναπτυξιακό συνέδριο Κρήτης είχε υποσχεθεί ΒΟΑΚ από την «Κίσσαμο ώς τη Σητεία», με τον κ. Σπίρτζη να επιτίθεται στα μέσα ενημέρωσης λέγοντας πως διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα.
Η αλήθεια πάντως είναι πως ο Αλ. Τσίπρας είχε όντως δεσμευτεί ότι η στρατηγική μελέτη για τον ΒΟΑΚ (η οποία περιλαμβάνει και τη Σητεία και την Κίσσαμο) θα δημοπρατούνταν τον Οκτώβριο του 2017.
Οπως εξήγησε χθες ο κ. Σπίρτζης, τελικά επελέγη να γίνει πρώτα το έργο Χανιά – Αγιος Νικόλαος και με βάση αυτό πλέον, το ερχόμενο φθινόπωρο θα δημοπρατηθεί και η συνολική στρατηγική μελέτη.
«Οποιος μιλά απευθείας για δρόμο Σητεία – Κίσσαμος στην ουσία μιλά για κατσικόδρομο» είπε, φωτογραφίζοντας τις πρόσφατες εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη για το ίδιο θέμα.
Αγκάθι αποτελεί και το θέμα της χάραξης του νέου δρόμου, κάτι που αυτή τη στιγμή δεν είναι σαφές. Απαντώντας σε ερώτηση της «Εφ.Συν.», ο υπουργός είπε πως θα υπάρξει αρχική πρόταση από το υπουργείο, αλλά θα ληφθούν υπόψη και οι προτάσεις των εταιρειών ώστε να επιλεγεί η πιο συμφέρουσα λύση.
Επί αυτής της λύσης στην οποία θα καταλήξουν από κοινού υπουργείο και υποψήφιοι ανάδοχοι θα γίνει η τελική δημοπράτηση του έργου.
Πάντως, η υπάρχουσα μελέτη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (μελέτη Τονιόλου) προβλέπει νέα χάραξη στο 30% του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο κυρίως σε σημεία που ο ΒΟΑΚ διέρχεται από οικισμούς και τουριστικές περιοχές.
«Να συνειδητοποιήσουν όλοι πως δεν θα υπάρχουν αμέτρητες είσοδοι και έξοδοι στον ΒΟΑΚ όπως συμβαίνει σήμερα», επισήμανε ο υπουργός.
(Κεντρική φωτογραφία: Ο Χρήστος Σπίρτζης με παράγοντες του νησιού χθες στο Ηράκλειο).