Στο Εφετείο Χανίων αύριο η δίκη του υπευθύνου της εταιρείας που έδωσε το φονικό φορτηγό στον 38χρονο οδηγό Μ. Αφράτη ● Συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το δικαστήριο για να μην αναιρεθεί η ποινή φυλάκισης ● Υπόθεση-σταθμός για τα εργατικά δυστυχήματα, παρά τις προσπάθειες συγκάλυψης.
Σε μαζική συμμετοχή στη συγκέντρωση που πραγματοποιείται αύριο στο Εφετείο Χανίων για την υπόθεση του θανάτου του οδηγού Μανώλη Αφράτη καλούν τα Εργατικά Κέντρα της Κρήτης μαζί με σειρά από συλλογικότητες, όπως η κατάληψη Rosa Nera κ.ά. Στο δικαστήριο θα κριθεί η έφεση που έχει ασκήσει ο ιδιοκτήτης της εταιρείας «Γαλακτοκομική Αμαρίου» (πρώην «Μανουκαράκης Α.Ε.») επί της ποινής δύο χρόνων φυλάκισης (με αναστολή) που του επέβαλε το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Ρεθύμνου τον Ιούλιο του 2023 για ανθρωποκτονία από αμέλεια.
Ο Μανώλης Αφράτης έχασε τη ζωή του σε δυστύχημα που συνέβη στις 21 Μαΐου 2020, στον επαρχιακό δρόμο Κουρούτων-Φουρφουρά, στο Αμάρι Ρεθύμνου, όταν ανατράπηκε το φορτηγό ψυγείο που οδηγούσε ενώ έκανε παραδόσεις γαλακτοκομικών προϊόντων. Η υπόθεση πέρασε από πολλές περιπέτειες καθώς έγινε συστηματική προσπάθεια, με εμπλοκή και των αρχών, να κρυφτεί η πραγματική κατάσταση του φορτηγού που δόθηκε στον 38χρονο οδηγό και το δυστύχημα να αποδοθεί σε λάθος χειρισμό του ίδιου του θύματος λόγω υπερβολικής ταχύτητας. Μόνο μετά την επιμονή της οικογένειας και την πραγματοποίηση ανεξάρτητης πραγματογνωμοσύνης η υπόθεση ανασύρθηκε από το αρχείο όπου αρχικά είχε τεθεί από την Εισαγγελία Ρεθύμνου.
Από τα συγκλονιστικά στοιχεία που έφεραν στο φως ανεξάρτητοι πραγματογνώμονες (Μαδιάς-Κατσιδωνιωτάκης) προέκυψαν τραγικές ελλείψεις στο φορτηγό, με κυριότερη την κακή συντήρηση στα φρένα, και το κόψιμο λόγω φθοράς και παλαιότητας του εύκαμπτου σωλήνα (μαρκούτσι) που στην ουσία οδήγησε στην ανατροπή το βαρύ όχημα στην αριστερή στροφή όπου συνέβη το μοιραίο.
Επίσης από τις ανεξάρτητες πραγματογνωμοσύνες προέκυψε ότι: Το φορτηγό δεν διέθετε ABS, οι ζώνες ασφαλείας ήταν εκτός λειτουργίας, τα ελαστικά ήταν σαπισμένα και η πόρτα του οδηγού δεν ασφάλιζε αλλά ήταν δεμένη με σκοινί. Στο εσωτερικό της καμπίνας υπήρχε διπλό κάθισμα συνοδηγού βάρους άνω των εκατό κιλών, το οποίο δεν ήταν στερεωμένο στη βάση του και κατά τα φαινόμενα ήταν αυτό που χτύπησε θανάσιμα τον Μανώλη Αφράτη κατά την ανατροπή του φορτηγού.
Και όμως οι παρανομίες δεν σταματούσαν εκεί. Από την έρευνα φάνηκε πως το όχημα είχε υποστεί παράνομη μετατροπή: ενώ ήταν καταχωρισμένο ως φορτηγό με ανυψωτικό, είχε μετατραπεί σε ψυγείο μεταφοράς νωπών προϊόντων, προσθέτοντας τέσσερις τόνους βάρους στο σασί χωρίς τις απαραίτητες προδιαγραφές. Η μετατροπή αυτή, σύμφωνα με τους ειδικούς, αλλοίωσε την ευστάθεια του οχήματος και έκανε την ανατροπή σχεδόν αναπόφευκτη.
Κουκούλωμα
Με όλα αυτά τα προβλήματα είναι απορίας άξιο πώς το φορτηγό είχε περάσει από το ιδιωτικό ΚΤΕΟ του Ρεθύμνου και είχε κριθεί ασφαλές, με τους υπεύθυνους του ΚΤΕΟ να μην έχουν βρεθεί ποτέ μέχρι σήμερα κατηγορούμενοι. Αλλά και το γεγονός ότι ο αρχικός πραγματογνώμονας, που όρισε η Τροχαία, δεν είδε και δεν ανέφερε τίποτα από όλα τα παραπάνω επιβαρυντικά στοιχεία. Μάλιστα, όπως ανέφερε αργότερα στο δικαστήριο ο συγκεκριμένος άνθρωπος (Γ. Πετρακάκις), δεν είχε καν μεταβεί στον τόπο του δυστυχήματος πριν συντάξει την έκθεσή του.
Κι όμως, με βάση τη δική του έκθεση η υπόθεση τέθηκε αρχικά στο αρχείο από την εισαγγελέα στο Ρέθυμνο, παρ’ όλο που από την πρώτη στιγμή η οικογένεια του Μανώλη Αφράτη είχε εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για την κατάσταση του φορτηγού ψυγείου. Το ίδιο δε το φορτηγό, λίγους μήνες μετά το δυστύχημα οδηγήθηκε με ευθύνη της ιδιοκτήτριας εταιρείας σε καταστροφή και χάθηκαν όλα τα τεκμήρια. Η δίκη του επιχειρηματία σε δεύτερο βαθμό πραγματοποιείται αύριο στο Εφετείο Χανίων και η συγκέντρωση έξω από το δικαστικό μέγαρο προγραμματίζεται για τις 9 το πρωί.


