ΕΝΑΝ ΧΡΟΝΟ ΜΕΤΑ, ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΤΑ ΚΟΛΟΝΑΚΙΑ ΣΤΟΝ ΒΟΑΚ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Εργα συντήρησης στα 50 από τα 300 χιλιόμετρα του υπάρχοντος Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης ● Υποσχέσεις για μελλοντικές παρεμβάσεις και σε άλλα επικίνδυνα τμήματα του δρόμου ● Συμβολική εκκίνηση από το σημείο όπου σκοτώθηκαν τρία νέα παιδιά τον περασμένο Αύγουστο ● «Ανθρακες» για την επέκτασή του ώς τη Σητεία

Μπορεί να άργησαν έναν χρόνο, σε σχέση με τις κυβερνητικές υποσχέσεις, ωστόσο κάλλιο αργά παρά ποτέ. Ο λόγος για τα περίφημα εύκαμπτα κολονάκια που θα τοποθετηθούν στα επικίνδυνα τμήματα του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης ενώ ήδη από χθες ξεκίνησε η τοποθέτησή τους, συμβολικά από τη γέφυρα του Γαλατά, στο σημείο όπου τον περασμένο Αύγουστο σκοτώθηκαν τρία νέα παιδιά σε ένα από τα πιο τραγικά δυστυχήματα στο οδικό δίκτυο του νησιού.

Σε μια επίδειξη επικοινωνιακής διαχείρισης η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών φρόντισε ώστε τα πρώτα κολονάκια στον Γαλατά να τοποθετούνται την ώρα ακριβώς που πραγματοποιούνταν η επίσημη παρουσίαση του συνολικού προγράμματος «έργων οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Αξονα της Κρήτης» από τον Χρίστο Δήμα, τον Κώστα Κυρανάκη και τον Νίκο Ταχιάο, όλη δηλαδή την ηγεσία του υπουργείου, που κατέβηκε εν χορώ στην Κρήτη, δίνοντας πανηγυρικό τόνο στην εκδήλωση (σ.σ. αρχικά μάλιστα είχε διαρρεύσει πως θα ήταν παρών και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε).

Από τις χθεσινές εργασίες. Ξεκίνησαν να τοποθετούνται τα πρώτα κολονάκια στον ΒΟΑΚ

Επί της ουσίας ο υπουργός Χρίστος Δήμας ανακοίνωσε την υλοποίηση ενός μόνο μέρους από εκείνο το περίφημο… powerpoint που είχε αφήσει στην Κρήτη ο προκάτοχός του Χρήστος Σταϊκούρας τον περασμένο Οκτώβριο και εκτός από τα κολονάκια στα επικίνδυνα σημεία προέβλεπε κλαδοκοπές, φωτισμό και σηματοδότηση, διαγραμμίσεις, ανανέωση και επισκευές στο οδόστρωμα κ.λπ.

Θέλει… δρόμο

Η σημαντική διαφορά είναι ότι, ενώ μέχρι πρότινος (και επί Σταϊκούρα) μιλούσαμε για παρεμβάσεις στα επικίνδυνα σημεία σε όλο το μήκος του δρόμου, από την Κίσσαμο μέχρι το Λασίθι (περίπου 300 χιλιόμετρα), χθες ανακοινώθηκαν παρεμβάσεις μόνο σε δύο τμήματα του δρόμου, από το Κολυμπάρι μέχρι τα Χανιά (32 χλμ.) και από τον ΧΥΤΑ Ηρακλείου μέχρι τα Λινοπεράματα (21 χλμ.).

Η αλήθεια είναι πως σε αυτά τα τμήματα, όπως επισήμανε και ο υπουργός, έχουν όντως συμβεί αρκετά θανατηφόρα τροχαία τα τελευταία χρόνια, σε κάθε περίπτωση όμως απέχουμε πολύ από το να μιλάμε για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση σε όλο το μήκος του υπάρχοντος ΒΟΑΚ. Από τις χθεσινές ανακοινώσεις, καλύπτονται έργα στο 1/6 του συνολικού μήκους του δρόμου, ενώ ο υπουργός υποσχέθηκε πως εντός του 2025 θα ανακοινωθούν και νέες παρεμβάσεις σε ακόμα πέντε ενότητες και συγκεκριμένα στα τμήματα Χανιά – Γεωργιούπολη, Πετρές – Ατσιπόπουλο, Κίσσαμος – Κολυμπάρι, Ρέθυμνο – Γεροπόταμος, Γεροπόταμος – ΧΥΤΑ Ηρακλείου.

Εκεί πάντως που επαληθεύονται πλήρως οι περσινές εξαγγελίες Σταϊκούρα είναι το υπέρογκο κόστος για τα κολονάκια. Από πέρυσι είχε μιλήσει για 30 εκατομμύρια ευρώ, στα πρότυπα των αντίστοιχων παρεμβάσεων στον αυτοκινητόδρομο Πάτρας – Πύργου. Με βάση έγγραφο που ανέβηκε το βράδυ της Κυριακής στη Διαύγεια, μάθαμε πως μόνο για τα περίπου 50 χιλιόμετρα των παρεμβάσεων που ανακοινώθηκαν χθες, το συνολικό κόστος θα φτάσει κοντά στα 25 εκατομμύρια (24.481.520) + ΦΠΑ, ενώ και αυτές οι εργασίες ανατίθενται στον ανάδοχο του συνολικού έργου του νέου ΒΟΑΚ, δηλαδή στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Ενστάσεις

Την ικανοποίησή τους για τις παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν χθες εξέφρασαν ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης και δήμαρχοι που παρευρέθησαν στην εκδήλωση. Πάντως ειδικά για τη λύση με τα κολονάκια έχουν εκφράσει και σοβαρές επιφυλάξεις εκπρόσωποι του τεχνικού κόσμου. Για παράδειγμα, ο πρόεδρος του Τμήματος Δυτικής Κρήτης του ΤΕΕ, Βασίλης Κοντεζάκης, έχει τονίσει πως «το μέτρο αυτό δεν αποτελεί σύστημα αναχαίτισης, οπότε δεν θα αποτρέψουν πιθανές εκτροπές οχημάτων». Επιπλέον, έχει τονίσει πως «η γεωμετρία του ΒΟΑΚ δεν είναι κατάλληλη για αυτήν την παρέμβαση», εκφράζοντας την αμφιβολία του για το κατά πόσο θα είναι αποτελεσματικά.

Ο υπουργός Χρίστος Δήμας για ακόμα μία φορά αναφέρθηκε στον ΒΟΑΚ «από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία» που, όπως είπε, είναι δέσμευση της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού. Μόνο που ο δήμαρχος της Σητείας, Γιώργος Ζερβάκης, που είχε κληθεί στην Αθήνα πριν από τις ανακοινώσεις, μίλησε για θησαυρό που αποδείχτηκε… άνθρακες. Οπως ανέφερε ο δήμαρχος, «το μόνο που μας είπαν από το υπουργείο ήταν ότι άμεσα εκδίδεται η υπουργική απόφαση για τον ορισμό τεχνικών συμβούλων στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, προκειμένου να ασχοληθούν με τη μελέτη του έργου. Από κει και πέρα, για τη χρηματοδότηση του έργου, αυτό παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες, δεδομένου ότι δόθηκε μια αόριστη απάντηση ότι αυτό το ζήτημα θα εξεταστεί μέσα στο 2026!»

Τα έργα βελτίωσης για τα τμήματα Κολυμπάρι – Χανιά και ΧΥΤΑ Ηρακλείου – Λινοπεράματα

●Διαμόρφωση διατομής τριών (3) λωρίδων τύπου «β2+1» με ενδιάμεση λωρίδα ασφαλούς προσπέρασης μήκους 1 – 2,5 χλμ., εναλλασσόμενη στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας, όπου το πλάτος του οδοστρώματος είναι ≥ των 11,00 μ.

●Κλαδοκοπές και φυτοκοπές της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων και των ερεισμάτων για τη διασφάλιση της ορατότητας.

●Πρόβλεψη εσοχών έκτακτης ανάγκης, όπου είναι δυνατό, στα τμήματα μίας λωρίδας.

●Αναδιαμόρφωση των (56) υφιστάμενων κόμβων, ΣΕΑ και εισόδων – εξόδων.

●Διαμόρφωση δύο (2) νέων κόμβων (Γεροπόταμου & ΧΥΤΑ Ηρακλείου), για τους οποίους έχει επισημανθεί η σχετική ανάγκη από την Περιφέρεια και τους τοπικούς φορείς.

●Φωτισμός και φωτεινή σηματοδότηση όπου απαιτηθεί.

● Σε όλο το μήκος του τμήματος που εφαρμόζονται τα μέτρα οδικής ασφάλειας θα υπάρχουν κολονάκια στο μέσον του δρόμου.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: 22.07.25