+

ΤΑ ΜΑΓΑΖΑΚΙΑ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ

Αν έχετε οδηγήσει καλοκαίρι στην Κρήτη σίγουρα θα έχετε δει την εικόνα. Στον Βόρειο Οδικό Αξονα (ΒΟΑΚ) του νησιού, πηγαίνοντας από Ηράκλειο προς Ρέθυμνο λίγο μετά τις Σίσσες, λειτουργούν εδώ και χρόνια τα αυτοσχέδια παραπήγματα-πάγκοι.

Περίπου 10-12 παράγκες, διάσπαρτες σε μήκος μερικών χιλιομέτρων, ακριβώς πάνω στον εθνικό δρόμο και εντελώς παράνομες φυσικά, πουλάνε την πραμάτεια των τοπικών παραγωγών.

Συνήθως πορτοκάλια, αλλά και σταφύλια και καρπούζια και ό,τι άλλο βγάζει η κρητική γη. Τώρα τελευταία μάλιστα προσφέρεται και χυμός φρεσκοστυμμένος. Για κάποιους από τους τουρίστες είναι ατραξιόν, ωστόσο οι περισσότεροι σαστίζουν από τις τραγικές οδηγικές συνθήκες που προσφέρει (μαζί με τις ομορφιές του) το νησί.

Γιατί προφανώς στις χώρες των… κουτόφραγκων είναι αδιανόητο να λειτουργεί «κατάστημα» ακριβώς πάνω στην εθνική οδό, χωρίς καμία μελέτη για στάθμευση οχημάτων, τα οποία παρκάρουν συνήθως πάνω στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης.

Θα μπορούσε κανείς να το χαρακτηρίσει και extreme sport να ψωνίζεις αμέριμνος πορτοκάλια όταν ακριβώς δίπλα σου, σε απόσταση 2-3 μέτρων, περνούν φορτηγά και λεωφορεία με 100 χιλιόμετρα την ώρα.

Κάποια από τα μαγαζάκια βρίσκονται ακόμη και σε «τυφλά» σημεία με ελάχιστη ορατότητα για τους διερχόμενους οδηγούς και σε χώρους που μετά βίας χωρά να σταματήσει ενάμιση αυτοκίνητο. Και μη νομίζετε ότι μιλάμε για ερασιτεχνικές δουλειές. Τα περισσότερα από αυτά έχουν και παραρτήματα στο απέναντι ρεύμα της εθνικής. Αρκεί να σταματήσετε με αλάρμ πάνω στον δρόμο, δεν χρειάζεται να κάνετε αναστροφή, θα περάσει ο μανάβης απέναντι για να σας εξυπηρετήσει.

Πριν από λίγες εβδομάδες σκοτώθηκε στο σημείο η 83χρονη Ελπίδα Νύχταρη. Η πιο χαρακτηριστική μορφή της περιοχής. Με σοβαρό ορθοπεδικό πρόβλημα, περπατούσε κυριολεκτικά διπλωμένη στη μέση, πάντα με μαύρα ρούχα και πάντα μέσα στο οδόστρωμα της εθνικής οδού. Η παράσυρση και ο ακαριαίος θάνατός της το σούρουπο της 29ης Αυγούστου ήταν μάλλον μια προαναγγελθείσα είδηση.

Κρυφτό με την Τροχαία

Με αυτή την αφορμή η Τροχαία έκανε ένα πέρασμα από τα μαγαζάκια και έκοψε πρόστιμα 700 ευρώ σε κάθε έναν από τους ιδιοκτήτες τους. Τις αμέσως επόμενες μέρες, όταν βρέθηκε εκεί η «Εφ.Συν.», στα παραπήγματα δεν υπήρχε ψυχή. Μόνο ένας εξ αυτών, ο Γιώργος Φραγκάκης, αγνόησε τους ελέγχους και κρέμασε και την επομένη τη σοδειά του.

«Εμφανίστηκαν μετά το δυστύχημα και έγραψαν σε όλους μας από 700 ευρώ. Τους είπα για να σας πληρώσω το πρόστιμο πρέπει να είμαι και αύριο εδώ να πουλήσω τα σταφύλια μου. Δεν βγάζει κανείς όμως τόσα λεφτά. Για μένα προσωπικά δεν υπάρχει άλλη επιλογή, έχω σοβαρό πρόβλημα υγείας και αυτό εδώ είναι το μόνο μου εισόδημα», λέει στην «Εφ.Συν.».

Το θέμα φυσικά είναι γνωστό και στις αρχές, αλλά κανένας δεν έχει καταφέρει να κουνήσει τα μαγαζάκια. Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή λέει στην «Εφ.Συν.» πως πριν από 4-5 χρόνια είχε προσπαθήσει να βρει λύση η κεντρική υπηρεσία της Περιφέρειας που ασχολείται με τα έργα στον ΒΟΑΚ και τότε είχε επέλθει αδιέξοδο.

Μπήκαν πρόστιμα, για λίγο καιρό δεν εμφανίστηκε κανείς στην εθνική οδό αλλά στη συνέχεια γυρίσαμε στην προηγούμενη κατάσταση. «Με αφορμή το δυστύχημα και σε συνεργασία με τον Δήμο Μυλοποτάμου αναζητούμε και πάλι λύσεις για να αλλάξει αυτή η εικόνα που είναι εξαιρετικά επικίνδυνη και δεν τιμά την Κρήτη», λέει η ίδια.

Για γραφειοκρατικές αγκυλώσεις κάνει λόγο ο δήμαρχος Μυλοποτάμου Δημήτρης Κόκκινος. «Είχαμε προτείνει να φτιαχτεί ένας κοινός, ασφαλής χώρος, όχι μακριά από την εθνική, όπου να στεγαστούν όλοι αυτοί.

»Αντίστοιχη σκέψη μάλιστα υπήρχε και για το Πάνορμο όπου το καλοκαίρι παρατηρείται η ίδια κατάσταση. Κολλήσαμε όμως στα γραφειοκρατικά. Οι απαλλοτριώσεις δίπλα στην εθνική οδό δεν προβλέπουν τέτοιες χρήσεις και το σχέδιο δεν προχώρησε. Εξάλλου και οι ίδιοι δεν ήταν πολύ πρόθυμοι να συνεργαστούν», λέει ο δήμαρχος στην «Εφ.Συν.».

Το επιβεβαιώνει και ο ιδιοκτήτης ενός από τα παραπήγματα. «Πρέπει η Περιφέρεια να φτιάξει ξεχωριστή θέση για καθέναν από μας. Δεν είναι λύση να πάμε όλοι μαζί στο ίδιο μέρος γιατί θα φαγωθούμε μεταξύ μας. Η αγορά αυτή είναι «θεσμός» και λειτουργεί εδώ και 50 χρόνια», λέει ο Γιώργος Φραγκάκης. Και κάπως έτσι ο… θεσμός παραμένει ακλόνητος στη θέση του.

Η Κρήτη φέτος μετρά ήδη 47 νεκρούς σε τροχαία και έχει τον μεγαλύτερο ετήσιο μέσον όρο σε ολόκληρη την Ευρώπη. Και οι άλλοι, οι επίσημοι θεσμοί, βραχυκυκλωμένοι.

Εξαντλούνται σε επιτροπές οδικής ασφάλειας που συνεδριάζουν υπό τη σκέπη της Περιφέρειας μια φορά τον χρόνο, ή σε ετήσιες βουλευτικές φιέστες ευαισθητοποίησης. Προς το παρόν, το μόνο που έχουμε να σας συστήσουμε είναι μεγάλη προσοχή όταν περνάτε από το σημείο.

(Κεντρική φωτογραφία: Τα τοπικά προϊόντα δεν χωρά αμφιβολία ότι είναι εξαιρετικά, το να ψωνίζεις όμως όταν στα δύο ή τρία μέτρα περνάνε νταλίκες με 100 χλμ. δεν είναι ασφαλές ούτε για σένα ούτε για τους άλλους οδηγούς).

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις 26.09.2016