ΠΟΥΛΗΘΗΚΕ ΚΑΙ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Στις εταιρείες «Grimaldi Euromed SpA» και «Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ», που μέχρι χθες αποτελούσαν προνομιακούς πελάτες του, μεταβιβάστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ το 67% των μετοχών του μεγαλύτερου λιμανιού της Κρήτης.

Με πανηγυρισμούς και βαρύγδουπες δηλώσεις για το μέλλον του μεγαλύτερου λιμανιού της Κρήτης έπεσαν χθες οι υπογραφές για τη μεταβίβαση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) στις εταιρείες «Grimaldi Euromed SpA» και «Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ», έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος, μετά το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, αποκτά και αυτό του Ηρακλείου, κατακτώντας δεσπόζουσα θέση τόσο στις θαλάσσιες μεταφορές όσο και στη διαχείριση των θαλάσσιων εμπορικών δρόμων της χώρας.

Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο ΣΥΡΙΖΑ, αν και ήταν εκείνος που ως κυβέρνηση άνοιξε το 2018 την πόρτα της ιδιωτικοποίησης μέσω «υποπαραχωρήσεων» επιμέρους δραστηριοτήτων στο λιμάνι, έχει χαρακτηρίσει πλέον «καταστροφική» την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών. Ηδη από τον περασμένο Ιούνιο το Τμήμα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ έχει προβλέψει αύξηση στο κόστος μεταφοράς των προϊόντων και των επιβατών, υποβάθμιση των υποδομών, αποκοπή της πόλης του Ηρακλείου από το λιμάνι και υπαρκτούς κινδύνους για τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στο λιμάνι.

Χθες, πάντως, στην πανηγυρική τελετή υπογραφής της σύμβασης, η οποία αναμένεται να κυρωθεί και από τη Βουλή το επόμενο διάστημα, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης επικαλέστηκε και την κρητική του καταγωγή για να εκφράσει την ικανοποίησή του για την πώληση στον όμιλο Grimaldi, που, όπως είπε, «ξέρει ούτως ή άλλως το λιμάνι», δίνοντας συγχαρητήρια τόσο στο ΤΑΙΠΕΔ όσο και στον επενδυτή, για τον οποίο δεν παρέλειψε να πει ότι πρόσφατα πήρε και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με αντίστοιχη διαδικασία.

Χερσαία ζώνη

Εκ μέρους του ομίλου Grimaldi, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Emanuele Grimaldi, δήλωσε: «Εχουμε πλήρη επίγνωση των δυνατοτήτων του λιμανιού, καθώς είμαστε εδώ και καιρό ο κύριος πελάτης του, μέσω της θυγατρικής μας εταιρείας Minoan Lines, με έδρα το Ηράκλειο. Θα ενισχύσουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη του λιμένα τόσο από οικονομικής όσο και από περιβαλλοντικής απόψεως», ενώ υποσχέθηκε «υψηλότερη ποιότητα υπηρεσιών, περισσότερες εμπορικές ροές, περισσότερο τουρισμό, περισσότερες επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας, περαιτέρω ανάπτυξη για την πόλη του Ηρακλείου, την Κρήτη και την Ελλάδα συνολικά».

Με πανηγυρισμούς έπεσαν χθες οι υπογραφές

Αγκάθι στην πώληση του ΟΛΗ αποτέλεσε όλο το προηγούμενο διάστημα και το ζήτημα της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, στην οποία βρίσκονται σημαντικές υποδομές αλλά και πολιτιστικά μνημεία. Από την αναθεωρημένη ζώνη ευθύνης του Λιμένα Ηρακλείου εξαιρείται ο παλαιός Ενετικός Λιμένας με τον Κούλε και τα Νεώρια, για τα οποία υπήρξαν τεράστιες αντιδράσεις στο ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης ιστορικών τοπόσημων του Ηρακλείου.

Επίσης, ήδη από τον Αύγουστο του 2022 με σχετικό ΦΕΚ έχουν εξαιρεθεί από τη ζώνη ευθύνης του ΟΛΗ τόσο ο παραλιακός δρόμος του Ηρακλείου όσο και άλλες εγκαταστάσεις απέναντι από το λιμάνι (παλαιό ΚΤΕΛ, Θεατρικός Σταθμός, Λιμενικό Περίπτερο), χωρίς όμως προς το παρόν να σημαίνει πως αυτοδίκαια περνούν στη διαχείριση του Δήμου Ηρακλείου, αφού εμπλέκεται η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου και έχει ήδη καταρτιστεί σχετικός οδικός χάρτης για την αποσαφήνιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος.

Αντίθετα, με βάση τη σύμβαση, στον όμιλο Grimaldi παραχωρούνται και οι λιμενικές εγκαταστάσεις των Λινοπεραμάτων, στα δυτικά της πόλης, όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών, το εργοστάσιο της ΔΕΗ κτλ, καθώς και τα τρία αλιευτικά καταφύγια στα νότια του νομού Ηρακλείου (Λούτρα, Αρβη και Κερατόκαμπος).

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: 19.12.23