+

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΘΙΖΗΣΕΙΣ

Ξανά εκτός λειτουργίας ο δρόμος Ηράκλειο – Μεσαρά ● Νέα καθίζηση κόβει στα δύο τον νομό Ηρακλείου, σε ένα έργο με… αμαρτωλό παρελθόν ● Πολιτική κόντρα Ν.Δ.-ΣΥΡΙΖΑ, με ζημιωμένους τους πολίτες και τους αγρότες της περιοχής.

Καλό… καλοκαίρι θα ξαναδούν τον δρόμο για τη Μεσαρά οι κάτοικοι του νομού Ηρακλείου που δεν πρόλαβαν να χαρούν και για πολύ το νέο έργο γύρω από το οποίο έχουν χυθεί τόνοι μελάνης. Ο περιβόητος κάθετος άξονας του νομού Ηρακλείου, ένας από τους δρόμους με τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο στο νησί, αφού διέρχονται κατά μέσο όρο 6.500 αυτοκίνητα σε καθημερινή βάση και αποτελεί τη βασική οδό μεταφοράς των αγροτικών προϊόντων από τη νότια Κρήτη τόσο στο Ηράκλειο όσο και στις διεθνείς αγορές, φαίνεται πως θα κάνει μήνες να ξαναλειτουργήσει μετά τη σοβαρή καθίζηση που σημειώθηκε στην περιοχή του Πανασσού.

Η καθίζηση σημειώθηκε σε μήκος περίπου 20 μέτρων, εγκάρσια επί της οδού, πιθανότατα εξαιτίας των πρόσφατων βροχοπτώσεων, δημιουργώντας ένα χάσμα μεγαλύτερο των 60 εκατοστών, το οποίο μάλιστα φαίνεται να διευρύνεται όσο περνούν οι μέρες.

Λόγω της καθίζησης στο συγκεκριμένο σημείο έχει τεθεί εκτός λειτουργίας όλος ο δρόμος συνολικού μήκους 16 χιλιομέτρων και αναμένεται με βάση τη νομοθεσία να συσταθεί ειδική επιτροπή που θα εκτιμήσει αν θα επιβληθεί στον εργολάβο να επιδιορθώσει τη ζημιά με δικά του έξοδα ή αν θα εκπονηθεί νέα εργολαβία για την αποκατάσταση. Ως προσωρινή λύση εξετάζεται το άνοιγμα μόνο στη μισή έκταση, που όμως θα εξυπηρετήσει μόνο την κίνηση μεταξύ της Γέργερης και των Μοιρών και όχι την κυκλοφορία από το Ηράκλειο.

Πολιτική κόντρα

Για το θέμα ξέσπασε σχεδόν αμέσως μετά το περιστατικό και πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ της Ν.Δ. και του ΣΥΡΙΖΑ, με αλληλοκατηγορίες για το ποιος ευθύνεται για την κατασκευή του συγκεκριμένου κομματιού του δρόμου. Ο υφυπουργός Αθλητισμού και βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης επέρριψε ευθύνες στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου που, όπως λέει, οδήγησαν στην παράδοση του δρόμου «με την ψυχή στο στόμα» και με εκπτώσεις στην ποιότητα του έργου. Αμεσα απάντησε ο τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς, κατηγορώντας τον κ. Αυγενάκη πως ψεύδεται και κάνει ότι δεν θυμάται πως η καθίζηση σημειώθηκε σε σημείο του δρόμου το οποίο δημοπρατήθηκε (2007) και περαιώθηκε (2014) επί Ν.Δ.

Κατά έναν μαγικό τρόπο φαίνεται και οι δυο πλευρές να έχουν δίκιο και άδικο, με μόνους χαμένους (όπως πάντα) τους πολίτες που θα ταλαιπωρηθούν. Το τμήμα όπου έγινε η καθίζηση δημοπρατήθηκε όντως επί Ν.Δ. και υλοποιήθηκε με βάση τις μελέτες που επί ημερών της είχαν εκπονηθεί. Ωστόσο, παρελήφθη (έστω και προσωρινά) από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που θεωρητικά όφειλε να έχει ελέγξει όλο το έργο και την τεχνική του επάρκεια πριν από τα βιαστικά προεκλογικά εγκαίνια από τον τότε υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη τον Μάιο του 2019. Μέχρι και σήμερα, πάντως, οριστική παραλαβή του έργου δεν έχει γίνει.

Το πρόβλημα, βέβαια, για όσους γνωρίζουν σε βάθος το θέμα πηγαίνει πολύ πιο πίσω, όταν άλλαξε η αρχική χάραξη του δρόμου ύστερα από διαφόρων ειδών πιέσεις τοπικών παραγόντων. Αρχικά ο δρόμος επρόκειτο να περάσει ανατολικά του οικισμού της Αγίας Βαρβάρας, όμως θα έπρεπε να επηρεάσει ιδιωτικές περιουσίες υψηλής παραγωγικότητας. Τελικά, παρά τις τότε προειδοποιήσεις των γεωλόγων, ο δρόμος πήγε στα δυτικά και σε ασταθή εδάφη που δέχονται μεγάλους όγκους νερού, με αποτέλεσμα το έργο να καθυστερήσει πολλά χρόνια, να σημειωθούν δεκάδες καθιζήσεις και να χρειαστεί να μπαζωθούν τεράστια ορύγματα και, τελικά, όπως αποδεικνύεται σήμερα, να έχει σημαντικά προβλήματα που πολλοί φοβούνται ότι θα τα βρίσκουμε συνεχώς μπροστά μας.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 17.03.2022