Με κατάπληξη άκουσαν το προηγούμενο Σάββατο οι μηχανικοί της Κρήτης τον γενικό γραμματέα Συγχρηματοδοτούμενων Έργων να ξεδιπλώνει το όραμά του για τον τρόπο εκτέλεσης των δημοσίων έργων στη χώρα: «Θα προσλάβουμε νέους, 30-35 χρονών, που θα έχουν διάθεση, θα θέλουν να μάθουν, θα δουλεύουν και 15 ώρες τη μέρα με ελάχιστα χρήματα, ή και χωρίς χρήματα και θα ανέχονται να φάνε και καμιά φάπα…»
Ο κ. Σέργιος Λαμπρόπουλος προσπαθούσε να απαντήσει σε καταιγισμό ερωτήσεων που δέχθηκε στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ηρακλείου για τους όρους και τον τρόπο λειτουργίας της νέας εταιρίας «Κρήτη Α.Ε.» που στα πρότυπα της «Εγνατία Α.Ε.» θα αναλάβει την υλοποίηση των μεγάλων έργων στο νησί. Η έκπληξη για τους Κρητικούς ήταν μεγάλη. Στην Αθήνα και την υπόλοιπη Ελλάδα όμως είχαν από καιρό ανοιχτούς λογαριασμούς με τον κ. Λαμπρόπουλο.
Ο σημερινός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών, βρέθηκε στη συγκεκριμένη θέση με «ευμενή μετάταξη» αμέσως μετά τις τελευταίες εκλογές. Η προηγούμενη καρέκλα που κατείχε ήταν αυτή του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρίας «Νέα Οδός Α.Ε.», η οποία έχει υπογράψει τις λεόντειες συμβάσεις παραχώρησης εκμετάλλευσης των εθνικών οδών με τις κυβερνήσεις Καραμανλή, την προηγούμενη πενταετία.
Με τη «Νέα Οδό» βρίσκονται ήδη στα δικαστήρια, ακτιβιστές του κινήματος Δεν πληρώνω κατά των διοδίων σε όλη την Ελλάδα και ο κ. Λαμπρόπουλος αποτελούσε ήδη προ των εκλογών το «κόκκινο πανί» ειδικά για τη Συντονιστική Επιτροπή Φορέων και Κατοίκων Β.Α. Αττικής, που βλέπουν τα διόδια να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια γύρω από τα σπίτια τους.
Σέργιος κερνά, Σέργιος πίνει…
Ο τότε βουλευτής της αντιπολίτευσης Γιάννης Μαγκριώτης κατακεραύνωνε τις συγκεκριμένες συμβάσεις λέγοντας πως «η κυβέρνηση της ΝΔ μεταθέτει στις πλάτες των πολιτών το κόστος για τα δημόσια έργα». Σήμερα, το ΠΑΣΟΚ όχι μόνο δεν κατήργησε τις συμβάσεις αυτές, αλλά στη θέση του υφυπουργού Υποδομών είναι ο ίδιος ο κ. Μαγκριώτης που ασφαλώς τις ανέχεται και στη θέση του γενικού γραμματέα διορίστηκε ο (προφανώς κατάλληλος άνθρωπος) Σέργιος Λαμπρόπουλος.
Η υπόθεση ξεπερνά τα όρια της κοροϊδίας στην περίπτωση του νέου σχεδίου για ηλεκτρονικά διόδια στους κόμβους Λυκόβρυσης, Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου. Στην περίπτωση αυτή το Δημόσιο (δηλαδή ο κ. Λαμπρόπουλος) ισχυρίζεται ότι δεν μπορεί να απαγορεύσει την εγκατάσταση διοδίων γιατί δεσμεύεται από τη σύμβαση που υπέγραψε επί Νέας Δημοκρατίας με τη «Νέα Οδό» (δηλαδή με τον κ. Λαμπρόπουλο). Σε διαφορετική περίπτωση η εταιρία της οποίας ο διευθύνων σύμβουλος (δηλαδή ο κ. Λαμπρόπουλος) υπέγραψε τότε τη σύμβαση έχει το δικαίωμα να κινηθεί νομικά κατά του Δημοσίου (δηλαδή κατά του κ. Λαμπρόπουλου)…
Το όραμα για την Κρήτη
Για την Κρήτη ο κ. Λαμπρόπουλος επιφυλάσσει ακόμα καλύτερη τύχη. Η εξαγγελία της «Κρήτη Α.Ε.» είχε από καιρό «θολά» σημεία τα οποία ο κ. Λαμπρόπουλος φρόντισε πλέον να ξεκαθαρίσει. Θα βασιστούμε σε έναν «μικρό πυρήνα δημοσίων υπαλλήλων και πολλούς εξωτερικούς συνεργάτες που θα ελέγχουν τα έργα προσυμβατικά αλλά και κατά την παράδοση» ενώ κάπου εκεί προσέθεσε και το σχέδιο για τους νέους μηχανικούς που θα ανέχονται να δουλεύουν τσάμπα και να τρώνε φάπες…
«Ένα τέτοιο σχήμα θα λειτουργήσει ως εγγυητής της διαπλοκής και όχι ως εγγυητής της διαφάνειας» τονίζει στον Δρόμο η Βάνα Σφακιανάκη μηχανικός και μέλος της παράταξης των Αυτόνομων Μηχανικών Ανατολικής Κρήτης και συμπληρώνει: «Ο κ. Λαμπρόπουλος μας εξέπληξε όταν είπε ότι η «Κρήτη Α.Ε.» θα εκπονήσει ολοκληρωμένο σχέδιο για τις υποδομές της Κρήτης με ιεράρχηση αναγκών και με χρονοδιάγραμμα της υλοποίησης των έργων. Μας εξέπληξε, όχι μόνο γιατί δεν θεώρησε αναγκαίο να το συσχετίσει με τον όποιο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό υπάρχει ή με την περίφημη αποκέντρωση, αλλά κυρίως γιατί μια τέτοια αναγκαιότητα που χρόνια τώρα τονίζουμε και επιζητούμε έρχεται να συνδεθεί με τις δυνατότητες και τα προαπαιτούμενα μιας Ανώνυμης Εταιρείας, τη στιγμή που έχει πάψει προ πολλού να αποτελεί προτεραιότητα του δημόσιου τομέα κι αυτό σε εφαρμογή συγκεκριμένης πολιτικής των κυβερνήσεων».
Καστέλι: Διαβούλευση σε ανώμαλη προσγείωση
Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου αποτελεί αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο δημόσιο επενδυτικό σχέδιο της Κρήτης αλλά και ολόκληρης της χώρας. Η φιλολογία γύρω από την αναγκαιότητά του στηρίζεται κυρίως στην αδυναμία κάλυψης των αυξημένων τουριστικών αναγκών από το υπάρχον αεροδρόμιο στην Ν. Αλικαρνασσό. Το θέμα ανακινείται συνήθως πριν από κάθε εκλογική διαδικασία χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να έχουν δημοσιοποιηθεί συγκεκριμένες πληροφορίες ή στοιχεία για το έργο. Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι άλλαξε η μελέτη κατασκευής του αεροδρομίου κάτι που αυτομάτως θα σήμαινε και αναθεώρηση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη γύρω περιοχή.
Στη σύσκεψη του περασμένου Σαββάτου ο κ. Λαμπρόπουλος ρωτήθηκε από τους μηχανικούς της Κρήτης τι προβλέπει η νέα Μελέτη Κατασκευής, τι θα γίνει με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορούσε στην παλιά μελέτη, τι θα γίνει με τις προσφυγές, με τα αναπάντητα ερωτήματα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης αλλά και τι θα γίνει με την περίφημη «διαβούλευση» γύρω από το έργο. Σε όλα αυτά τα ερωτήματα η μόνη απάντηση που πήραν από τον κ. Λαμπρόπουλο ήταν: «Η διαβούλευση έχει τελειώσει»…