ΛΥΡΙΚΗ ΚΑΙ… ΟΜΟΦΟΒΙΚΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Όταν η ορχήστρα αφήνει τις καραμούζες και αρχίζει το ξύλο εις βάρος των gay.

Ένα φιλί μεταξύ ανδρών επί σκηνής, στην όπερα «Ρούσαλκα» του Αντονίν Ντβόρζακ που ανέβηκε στη Λυρική Σκηνή, ήταν η αφορμή για μια πρωτοφανή ομοφοβική παρέμβαση από τα μέλη της Ορχήστρας της Λυρικής, που κατέληξε σε μια επεισοδιακή πρεμιέρα του έργου την Παρασκευή 6 Μαρτίου 2009.

Η Ορχήστρα διένειμε στο κοινό κείμενο που στηλίτευε την σκηνοθέτιδα ότι μετέτρεψε ένα απλό παραμύθι σε έκφυλο ομοφυλοφιλικό έργο, αμφισβητώντας ουσιαστικά το δικαίωμά της να ερμηνεύσει σκηνοθετικά το έργο.

Κατά τη διάρκεια των προβών η Ορχήστρα είχε εναντιωθεί στο φιλί μεταξύ ανδρών στο έργο, ασκώντας πιέσεις στον πρωταγωνιστή της παράστασης να μην δώσει το φιλί και απειλώντας ότι σε περίπτωση που αυτό δοθεί, η Ορχήστρα δεν θα παίξει.

Κατά την πρεμιέρα μέλη της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας επιχείρησαν να διαβάσουν κείμενο διαμαρτυρίας με μερίδα του… πολιτισμένου κοινού να γιουχάρει φωνάζοντας ομοφοβικά συνθήματα εναντίον τους.

Το επίμαχο φιλί δινόταν στην παράσταση μεταξύ του πρωταγωνιστή πρίγκηπα και ενός κυνηγού. Η «Ρούσαλκα» (σημαίνει «νεράιδα» ) που ανεβαίνει πρώτη φορά στην Ελλάδα διηγείται τον σφοδρό και χωρίς ανταπόκριση έρωτα μιας νεράιδας με έναν πρίγκηπα. Η σκηνοθέτιδα είδε την νεράιδα, σύμφωνα με συνέντευξή της στην Ελευθεροτυπία, κυρίως ως «το θηλυκό είδωλό του πρίγκιπα, την ψυχή του. Ο πρίγκιπας οικειοποιείται την προσωπικότητα της Ρούσαλκα και τελικά ταυτίζεται μαζί της». Έμπνευσή της σκηνοθέτιδος για τον ρόλο του πρίγκηπα υπήρξε ο Λουδοβίκος Β’ της Βαυαρίας: «Υπήρξε ονειροπόλος, ρομαντικός και, τελικά, δυστυχής σε αυτή τη θέση απόλυτης πολιτικής εξουσίας. Ο Λουδοβίκος βασανίστηκε πολύ από τη σύγκρουση της λογικής με το συναίσθημα, από το διχασμό ανάμεσα στην ομοφυλοφιλία και τις επιταγές του αξιώματός του».

Πρώτη δημοσίευση: TVXS (Μάρτιος 2009)