Για τις προτεραιότητες στην πολιτική τουρισμού μιλά ο αρμόδιος εντεταλμένος σύμβουλος της Περιφέρειας ΚρήτηςΜιχάλης Βαμιεδάκης. Συστήνει ηρεμία σε όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό ενώ αναγνωρίζει την ανάγκη περαιτέρω διάχυσης του οικονομικού οφέλους από τον τουρισμό στην τοπική οικονομία της Κρήτης. Στόχος είναι η προσέλκυση τουριστών με μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη όλες τις εποχές του χρόνου, λέει ο ίδιος.
●Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα τουριστική σεζόν για την Κρήτη; Πώς κινούνται οι παραδοσιακές αγορές και κατά πόσον επιτυγχάνεται ο στόχος του ανοίγματος σε νέες αγορές;
Οπως όλα δείχνουν, ο τουρισμός στην Κρήτη θα σημειώσει αύξηση, αφού εκτιμάται πως η ροή των επισκεπτών θα είναι μεγαλύτερη από την περσινή. Είναι όμως περισσότερο από σαφές ότι ο τουρισμός επηρεάζεται από τις πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που διαμορφώνονται στην Ελλάδα και διεθνώς. Επομένως, παρά τα ενθαρρυντικά μέχρι στιγμής δεδομένα και τα ελαφρώς αυξημένα επίπεδα στα οποία κινούνται οι παραδοσιακές αγορές, πρέπει να είμαστε συγκρατημένοι και προσεκτικοί, χωρίς να επενδύουμε σε θεαματικά αποτελέσματα. Το άνοιγμα που επιχειρεί η Περιφέρεια Κρήτης στις νέες αγορές, όπως το Ιράν, η Σαουδική Αραβία, η Ινδία, η Κίνα κ.λπ., συμμετέχοντας σε εκθέσεις, workshops και επιχειρηματικές συναντήσεις, έχει μεγάλες προοπτικές, οι οποίες όμως θα δώσουν μετρήσιμα αποτελέσματα μετά το 2017.
●Τι γίνεται µε την ειδική περίπτωση της Ρωσίας, πόσο επηρεάζει το θέμα της βίζας;
Τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ρωσία, λόγω της υποτίμησης του ρουβλίου, καθιστούν ακριβότερη την επίσκεψη των Ρώσων τουριστών στις χώρες της Ευρώπης και τους στρέφει στον εσωτερικό τουρισμό και συγκεκριμένα στην περιοχή της Κριμαίας και της Μαύρης Θάλασσας. Παρ’ όλα αυτά, το τουριστικό ρεύμα από τη Ρωσία στο νησί μας θα είναι ικανοποιητικό τη φετινή περίοδο, σίγουρα αυξημένο σε σχέση με πέρσι, αλλά λόγω του ευμετάβλητου και ρευστού οικονομικού περιβάλλοντος αναμένεται μεγάλος όγκος κρατήσεων της τελευταίας στιγμής. Αναφορικά με το θέμα της Visa και παρά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στις διαδικασίες έκδοσης θεωρήσεων σε Ρώσους πολίτες, οι ακυρώσεις των κρατήσεων μέχρι στιγμής είναι μηδαμινές, αλλά σίγουρα έχει πληγεί η εικόνα και η τουριστική αξιοπιστία της χώρας μας, οπότε ελπίζουμε το υπουργείο Εξωτερικών να στελεχώσει επαρκώς το Προξενείο, έστω και με καθυστέρηση.
●Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται το φαινόμενο οι τουριστικοί δείκτες του νησιού να ευημερούν αλλά το οικονομικό αποτέλεσμα να µην είναι αντίστοιχο. Τι ακριβώς φταίει γι’ αυτό;
Για το φαινόμενο αυτό ευθύνεται κυρίως η χαμηλή καταναλωτική δυνατότητα των επισκεπτών. Καταγράφονται μεν περισσότερες αφίξεις, η παραμονή τους όμως είναι βραχύτερη με αποτέλεσμα τον μειωμένο αριθμό διανυκτερεύσεων. Οι προσπάθειες της Περιφέρειας Κρήτης εστιάζονται στην αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος, που δεν αφορά μόνο τις υποδομές αλλά και την εκπαίδευση και κατάρτιση του ανθρώπινου τουριστικού δυναμικού, προκειμένου η Κρήτη να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες με υψηλή αγοραστική δύναμη.
●Μόνιμο ζητούμενο για την Κρήτη αποτελεί η «διάχυση» του οφέλους από τον τουρισμό. Παρά τα οφέλη του, το σύστημα all inclusive δημιουργεί και μεγάλες ανισότητες στην τοπική οικονομία. Πώς παρεμβαίνει η Περιφέρεια σ’ αυτό;
Παρά το γεγονός πως, σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΣΕΤΕ, πάνω από το 80% των εσόδων από τον τουρισμό παραμένει στο νησί, θεωρούμε πως υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω ενίσχυση της διασύνδεσης του τουριστικού μας προϊόντος με τον πολιτισμό και τον πρωτογενή τομέα, προσφέροντας μεγαλύτερα οφέλη στην τοπική οικονομία. Η Περιφέρεια Κρήτης υποστηρίζει την προώθηση των προϊόντων της κρητικής γης στις ξενοδοχειακές μονάδες, καθώς αυτός είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους, αφενός, να ενισχυθεί η τοπική παραγωγή και, αφετέρου, να τα γνωρίσουν και να γίνουν πρεσβευτές τους στο εξωτερικό οι επισκέπτες του νησιού μας. Σε συνεργασία με την Αγροδιατροφική Σύμπραξη ετοιμάζουμε καινοτόμες πρακτικές για πιο άμεση και παραγωγική επικοινωνία μεταξύ παραγωγών και τουριστικών επιχειρηματιών.
●Ειδικό ζήτημα αποτελούν οι εργασιακές σχέσεις στον τουρισμό. Ξανά φέτος έχουμε εντάσεις στο άνοιγμα της σεζόν –οι ξενοδόχοι αρνούνται να εφαρμόσουν τη συλλογική σύμβαση.
Στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που βιώνουμε, προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν δίνουν οι άνθρωποι που εργάζονται και απασχολούνται σε ξενοδοχεία και τουριστικές επιχειρήσεις, συνεπώς πρέπει να αμείβονται αξιοπρεπώς στο πλαίσιο της νομιμότητας και της ηθικής.Αντιλαμβάνεστε πως με την υπερφορολόγηση από την πλευρά του κράτους και την αντιαναπτυξιακή πολιτική που εφαρμόζεται, οι ξενοδόχοι, αδυνατώντας να μετακυλήσουν το κόστος των φόρων στον πελάτη, χάνοντας έτσι την ανταγωνιστικότητά τους, αναγκάζονται να μειώνουν τα κόστη. Χαμηλοί μισθοί ή μείωση θέσεων εργασίας σημαίνει χαμηλότερο εισόδημα και πλήγμα για την τοπική αγορά, άρα πρέπει να αποφευχθεί. Μόνη λύση είναι η νηφαλιότητα και ωριμότητα από πλευράς συνδικαλιστών και ξενοδόχων για μια ρεαλιστική λύση και ένα έντιμο κοινωνικό συμβόλαιο, αλλά και η ισχυρή παρουσία των ελεγκτικών μηχανισμών της Πολιτείας ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα μαύρης εργασίας.
●Ποιος θα είναι ο ρόλος και το έργο της νέας Αναπτυξιακής και Τουριστικής Α.Ε. της Περιφέρειας Κρήτης;
Η νέα Αναπτυξιακή Α.Ε. της Περιφέρειας Κρήτης θα έχει στόχο την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και της δυναμικής που εμφανίζει ο τουριστικός τομέας, καθώς και την υλοποίηση της στρατηγικής που θα εκφράζεται από το Περιφερειακό Συμβούλιο, δρομολογώντας επιχειρηματικού χαρακτήρα πρωτοβουλίες και δράσεις, οι οποίες θα ενισχύσουν το τουριστικό και πολιτιστικό προϊόν, θα δημιουργήσουν προϋποθέσεις και προοπτικές για το μέλλον και θα προσθέσουν οφέλη στην τοπική οικονομία. Πρόκειται δηλαδή για ένα ευέλικτο «εργαλείο» που θα υλοποιεί ποικίλες δράσεις του στρατηγικού σχεδιασμού της Περιφέρειας Κρήτης, προκειμένου να στηρίξουμε και να διαχειριστούμε με βιώσιμο και κυρίως αποτελεσματικό τρόπο σημαντικούς τομείς της κρητικής οικονομίας.
●Ποιες είναι οι δράσεις της Περιφέρειας για την ενίσχυση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού;
Η Περιφέρεια Κρήτης αναλαμβάνει σημαντικές πρωτοβουλίες προκειμένου να αναδείξει τις υπαρκτές δυνατότητές μας για θεματικό τουρισμό, λιγότερο συνδεδεμένο με το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα». Συμμετέχουμε σε εξειδικευμένες θεματικές εκθέσεις στο εξωτερικό, ενημερώνουμε τους τοπικούς φορείς και συνεργαζόμαστε μαζί τους στη χαρτογράφηση των εναλλακτικών τουριστικών δυνατοτήτων του νησιού μας, δημιουργούμε στρατηγικές συνεργασίες με αεροπορικές εταιρείες, διαδραστική σχέση επικοινωνίας με τουριστικούς φορείς που στοχεύουν σε ένα εναλλακτικό μοντέλο ανάπτυξης και αναδεικνύουμε το συγκριτικό μας πλεονέκτημα, στο οποίο κυρίως επενδύουμε: τον ξεχωριστό τρόπο ζωής των Κρητικών και το ανθρώπινο πρόσωπο της αυθεντικής κρητικής φιλοξενίας.
(Κεντρική φωτογραφία: Ο Μιχάλης Βαμιεδάκης, εντεταλμένος σύμβουλος τουρισμού Περιφέρειας Κρήτης).
Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στην ειδική έκδοση ΚΡΗΤΗ, στις 28.05.2016