Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΝΙΚΟ ΦΟΡΤΗΓΟ – ΑΝΑΒΟΛΗ ΣΤΗ ΔΙΚΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Αναβλήθηκε η εκδίκασης της υπόθεσης για το εργατικό δυστύχημα του 2020. Ο Μ. Αφράτης κλήθηκε να οδηγήσει ένα όχημα-δημόσιο κίνδυνο. «Μέτρια» βρήκε την κατάσταση του οχήματος ο πραγματογνώμονας της αστυνομίας, ενώ η εισαγγελέας είχε στείλει στο αρχείο τη μήνυση των συγγενών. Η δικογραφία ανασύρθηκε μετά από αγώνα της οικογένειας του θύματος.

Σήμερα επρόκειτο να διεξαχθεί στο Ρέθυμνο το δικαστήριο για το εργατικό τροχαίο δυστύχημα που σημειώθηκε το 2020, όπου έχασε τη ζωή του ο 38χρονος Μανώλης Αφράτης ενώ πραγματοποιούσε διανομές με φορτηγό ψυγείο, ωστόσο η δίκη αναβλήθηκε για την 1η Ιουνίου του 2023.

Από την πρώτη στιγμή οι συγγενείς υποστηρίζουν πως στον άτυχο οδηγό δόθηκε ένα «φονικό φορτηγό» που βρισκόταν σε άθλια κατάσταση, ενώ αφήνουν αιχμές και για τις ευθύνες ιδιωτικού ΚΤΕΟ που έλεγξε το όχημα.

Ο ορκωτός πραγματογνώμονας που όρισε η αστυνομία διαπίστωσε πως το όχημα ήταν απλά σε «μέτρια» κατάσταση, «χωρίς προβλήματα στα συστήματα ενεργητικής ή παθητικής ασφάλειας», ενώ το δυστύχημα αποδόθηκε επισήμως στην υπερβολική ταχύτητα που είχε αναπτύξει ο οδηγός (σ.σ. περίπου 60 χλμ./ώρα).

Ωστόσο, η οικογένεια του θύματος ζήτησε ακόμα δύο πραγματογνωμοσύνες οι οποίες είναι «καταπέλτης» για την εταιρεία «Γαλακτοκομική Αμαρίου Α.Ε.» (πρώην Μανουκαράκη Α.Ε.), δείχνοντας πως το όχημα ήταν «δημόσιος κίνδυνος». Στο δεύτερο πόρισμα προκύπτει εμπεριστατωμένα πως το δυστύχημα συνέβη επειδή έσπασαν τα φρένα και συγκεκριμένα ο φθαρμένος ελαστικός σωλήνας πίεσης (μαρκούτσι) του μπροστινού δεξιού τροχού, ενώ στην τρίτη πραγματογνωμοσύνη αποδεικνύεται πως το σπάσιμο των φρένων έγινε πριν και όχι μετά την ανατροπή του φορτηγού.

Ο Μανώλης Αφράτης, θύμα του εργατικού δυστυχήματος και το φορτηγό είχε μετατραπεί παράνομα σε ψυγείο

Πέρα όμως από τα φρένα, έχουν προκύψει σημεία και τέρατα ως προς την κατάσταση του φορτηγού: Κυκλοφορούσε με παράνομη άδεια, αφού ήταν ταξινομημένο ως «φορτηγό με ανυψωτικό μηχάνημα» αλλά είχε μετατραπεί σε ψυγείο μεταφοράς νωπών προϊόντων ενώ είχε προστεθεί βάρος που ξεπερνούσε τους 4 τόνους σε έναν ψυκτικό θάλαμο που εξείχε από την καμπίνα του οδηγού και ήταν πλημμελώς στερεωμένος, με αποτέλεσμα το όχημα στις στροφές να παλαντζάρει, έχοντας χάσει τη σωστή εργοστασιακή ευστάθειά του. Επιπλέον, το φορτηγό δεν διέθετε ABS, όπως επιτάσσει ο ευρωπαϊκός κανονισμός, οι ζώνες ασφαλείας ήταν εκτός λειτουργίας, τα ελαστικά ήταν ακατάλληλα, λιωμένα και σαπισμένα από την πολύχρονη χρήση, ενώ δεν έκλεινε καν η πόρτα του οδηγού που ήταν δεμένη με σύρματα. Το πεντάλ του γκαζιού έλειπε εντελώς και ο οδηγός πατούσε μόνο στον μοχλό με το πόδι για να επιταχύνει, ενώ ακόμα και η θέση του οδηγού στηριζόταν από ένα μαδέρι που είχε τοποθετηθεί από πίσω της στην καμπίνα. Το διπλό κάθισμα του συνοδηγού, βάρους άνω των 100 κιλών, δεν ήταν βιδωμένο στην καμπίνα και πηγαινοερχόταν μπρος-πίσω με κάθε φρενάρισμα, ενώ πιθανότατα ήταν και αυτό που επέφερε τα βαρύτατα χτυπήματα στον Μανώλη Αφράτη κατά την ανατροπή του οχήματος.

Ωστόσο, παρά τα συντριπτικά στοιχεία, η αρχική μήνυση που κατέθεσαν οι συγγενείς του Μ. Αφράτη τέθηκε στο αρχείο τον Μάρτιο του 2021 από την εισαγγελέα Πρωτοδικών Ρεθύμνου Ευτυχία Γούναρη, χωρίς να ληφθούν ούτε στο ελάχιστο υπόψη τα ευρήματα της δεύτερης πραγματογνωμοσύνης. Τον περασμένο Ιανουάριο η υπόθεση ανασύρθηκε με εντολή του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Ρεθύμνου Γ. Πατεράκη, καθώς έκρινε πως υπάρχουν νέα σοβαρά στοιχεία, και πλέον οδηγείται στο ακροατήριο.

Με αφορμή την δίκη, πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο στο Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου εκδήλωση-συζήτηση για το θέμα, ενώ την Τρίτη πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση με μικροφωνική στο Ρέθυμνο. Σήμερα έξω από τα δικαστήρια Ρεθύμνου πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση διαμαρτυρίας από την οικογένεια, εργατικά σωματεία και τα τέσσερα Εργατικά Κέντρα της Κρήτης τα οποία με ανακοίνωσή τους ζητούν τη διαλεύκανση της υπόθεσης και την απόδοση δικαιοσύνης.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 20.10.2022