Η ΖΩΗ… ΠΑΤΙΝΙ ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Ανησυχία για την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των ηλεκτρικών σκούτερ, ενώ έχουν ήδη σημειωθεί τα πρώτα σοβαρά ατυχήματα. Κατά εκατοντάδες πλημμυρίζουν την πόλη, καταλαμβάνοντας κοινόχρηστο χώρο. Προς απαγόρευση της κυκλοφορίας τους κινείται ο Δήμος Ηρακλείου.

Σε βραχνά για το Ηράκλειο εξελίσσεται η ραγδαία ανάπτυξη των ηλεκτρικών πατινιών που κατά εκατοντάδες πλέον πλημμυρίζουν την πόλη, προκαλώντας μεγάλες αντιδράσεις. Αν και πάνω στα πατίνια αναγράφεται πως οι αναβάτες πρέπει να είναι ενήλικες και να φοράνε κράνος, καμία από αυτές τις υποδείξεις δεν λαμβάνεται υπόψη από τους χρήστες, συνήθως νέα παιδιά, σε ηλικίες ακόμα και 15 ετών, που νοικιάζουν τα πατίνια «ξεκλειδώνοντάς τα» μέσω ειδικής εφαρμογής με χρέωση στον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου τους.

Ηδη στην πόλη έχουν σημειωθεί τα πρώτα τροχαία ατυχήματα με πατίνια. Στις 2 Σεπτεμβρίου, δύο κορίτσια 16 και 18 ετών κατέληξαν στο νοσοκομείο όταν προσπάθησαν να οδηγήσουν στην παραλιακή λεωφόρο του Ηρακλείου, όπου κινούνται οχήματα με μεγάλη ταχύτητα.

Και τα ίδια τα πατίνια όμως μπορούν να προκαλέσουν ατύχημα καθώς αναπτύσσουν ταχύτητες έως 30 χλμ./ώρα, σαφώς επικίνδυνες όταν βρίσκονται πάνω σε πεζόδρομο όπου κινούνται και άλλοι χρήστες, όπως μικρά παιδιά, ηλικιωμένοι κ.ά.

Για το θέμα στο Ηράκλειο συγκλήθηκε σύσκεψη με τους τοπικούς φορείς (Διεύθυνση Τροχαίας, Δημοτική Αστυνομία, επαγγελματίες οδηγούς, επιμελητήρια, τουριστικούς επιχειρηματίες κ.λπ.) όπου διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο για την κυκλοφορία των πατινιών. Δεν εντάσσονται στον ΚΟΚ, δεν έχουν πινακίδες για να βεβαιωθούν παραβάσεις (κράνος, υπερβολική ταχύτητα κτλ.).

ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πέρα από τους κινδύνους στην κυκλοφορία, μεγάλο πρόβλημα για το Ηράκλειο αποτελεί και η συστηματική, παράνομη κατάληψη κοινόχρηστου χώρου. Τα πατίνια αφήνονται συνήθως κατά 5άδες ή 10άδες σε πεζόδρομους, πλατείες και σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, αποκόπτοντας την πρόσβαση των πεζών και δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού με άλλους επιχειρηματίες.

«Αν ένας πολίτης πουλήσει οποιοδήποτε εμπόρευμα σε κοινόχρηστο χώρο χωρίς άδεια, του επιβάλλεται πρόστιμο και το εμπόρευμα κατάσχεται. Στην περίπτωση των πατινιών πρέπει να γίνεται κάτι αντίστοιχο εφόσον πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα», ανέφερε στη σύσκεψη ο διοικητής της Τροχαίας Ηρακλείου Μανώλης Μουρτζάκης.

Τις προηγούμενες ημέρες η Τροχαία προχώρησε στην απομάκρυνση πατινιών από την πλατεία Ελευθερίας και βεβαίωσε πρόστιμα με βάση το άρθρο 48 του ΚΟΚ (περί κατάληψης τμήματος οδού και πεζόδρομου), ενώ αντίστοιχη κίνηση έκανε και ο Δήμος Ηρακλείου.

Παρ’ όλα αυτά, τα πατίνια αντί να μειώνονται αυξάνονται, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οι εταιρείες δεν μπαίνουν καν στον κόπο να πάνε να τα αναζητήσουν από τις αποθήκες τις αστυνομίας ή του δήμου, φέρνοντας όλο και καινούργες παρτίδες στην πόλη.

Η εικόνα για τους ιδιοκτήτες των πατινιών παραμένει ομιχλώδης. Η «Εφ.Συν.» προσπάθησε να θέσει ερωτήματα για το νομικό καθεστώς των πατινιών στην εταιρεία Lime, που έχει βάλει τα περισσότερα πατίνια στο Ηράκλειο. Φτάσαμε στον «operational leader» για το Ηράκλειο, ο οποίος όμως αρνήθηκε να μας δώσει οποιαδήποτε απάντηση, παραπέμποντάς μας στα κεντρικά της εταιρείας στην Αθήνα.

Ζητώντας τα στοιχεία στην Αθήνα, μας απάντησε πως δεν υπάρχει διεύθυνση ή τηλέφωνο παρά μόνο ένα e-mail στο οποίο μας προέτρεψε να στείλουμε σχετικό αίτημα. Στο μήνυμά μας ανταποκρίθηκε εκπρόσωπος από εταιρεία δημοσίων σχέσεων που μας υποσχέθηκε ότι θα απαντήσει επισήμως μετά τις διαβουλεύσεις που θα έχει με τους τοπικούς φορείς στο Ηράκλειο την επόμενη εβδομάδα.

«Στη σύσκεψη είχαμε καλέσει τους εκπροσώπους των εταιρειών να εκθέσουν και τη δική τους άποψη, αλλά κανένας από αυτούς δεν εμφανίστηκε», λέει στην «Εφ.Συν.» ο πολιτικός προϊστάμενος της Δημοτικής Αστυνομίας Ηρακλείου, Μαρίνος Παττακός.

Ο Δήμος Ηρακλείου ετοιμάζεται να πάρει απόφαση απαγόρευσης της κυκλοφορίας των πατινιών στα διοικητικά του όρια, τουλάχιστον μέχρι να καθοριστεί το νομικό πλαίσιο για τη χρήση τους.

«Αυτή είναι η πρότασή μας προς την Επιτροπή Κυκλοφορίας του δήμου και θα υποβληθεί και στο Δημοτικό Συμβούλιο, που είναι το αρμόδιο Σώμα για να λάβει την τελική απόφαση. Ασφαλώς δεν είμαστε κατά της εναλλακτικής και “πράσινης” κινητικότητας, ούτε κατά της επιχειρηματικότητας. Πρέπει όμως να μπουν κανόνες. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ασυδοσία», τονίζει ο κ. Παττακός.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 30.09.2019