Σε ρυθμούς… προεκλογικής περιόδου πέρασε από την Κρήτη ο Κυριάκος Μητσοτάκης αφήνοντας στα κρύα του λουτρού όσους περίμεναν σαφείς και συγκεκριμένες εξαγγελίες για τον Βόρειο Οδικό Αξονα, τόσο από τον ίδιο όσο και από τους αρμόδιους υπουργούς Κώστα Καραμανλή και Γιάννη Κεφαλογιάννη, τους οποίους περιέφερε μαζί του περίπου ως… διακοσμητικούς. Μέσα σε μόλις 12 ώρες ο πρωθυπουργός πρόλαβε να βάλει τον θεμέλιο λίθο στο αεροδρόμιο Καστελίου στοΗράκλειο, χωρίς όμως να δώσει την παραμικρή απάντηση για τις τεράστιες εκκρεμότητες και τα προβλήματα που προκύπτουν στο έργο, να συναντηθεί με το κομματικό του ακροατήριο στο Ρέθυμνο, να εξαγγείλει έργα αναβάθμισης στην 115 Πτέρυγα Μάχης στα Χανιά αλλά και να κάνει ανακοινώσεις για τον Βόρειο Οδικό Αξονα, χωρίς και πάλι να δώσει συγκεκριμένα στοιχεία για την αρχιτεκτονική του έργου και κυρίως για τις πηγές χρηματοδότησής του.
Η πιο σαφής δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη προς τους Κρητικούς για τον ΒΟΑΚ ήταν η τοποθέτηση διοδίων στο νησί, δέσμευση που μάλλον απευθυνόταν στις κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες προφανώς είχαν το βλέμμα τους στραμμένο στην επίσκεψή του στην Κρήτη. Εμμέσως ο πρωθυπουργός επιβεβαίωσε την ακύρωση των δύο διαγωνισμών που βρίσκονταν ήδη σε εξέλιξη από την προηγούμενη κυβέρνηση για τα τμήματα Χανιά –Ηράκλειο(163 χλμ.) και Χερσόνησος – Νεάπολη (22 χλμ.). Σε δηλώσεις του μετά την κλειστή για τα ΜΜΕ σύσκεψη στην οποία προήδρευσε στα Χανιά ο κ. Μητσοτάκης είπε πως σε έξι έως εννιά μήνες θα κατατεθούν οι τελευταίες μελέτες που εκκρεμούν από τα υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος και πως το 2021 θα προκηρυχθεί ο (πιθανότατα) νέος διαγωνισμός για το έργο, το οποίο μάλιστα θα περιλάβει και το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος. Αναφερόμενος στους προηγούμενους διαγωνισμούς ο πρωθυπουργός μίλησε για ένα έργο που η κυβέρνηση το βρήκε εντελώς ανώριμο μελετητικά.
Ωστόσο, αν και οι ανακοινώσεις για τον ΒΟΑΚ αναμένονταν ήδη από τον Σεπτέμβριο (σ.σ. η επίσκεψη του υπουργού Κ. Καραμανλή είχε αναβληθεί τρεις φορές), ούτε και τώρα μάθαμε αν η χάραξη του νέου δρόμου θα διαφέρει από τη μελέτη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, την οποία απαξιωτικά έχει χαρακτηρίσει «ζωγραφιά» ο υπουργός Υποδομών. Επίσης οι Κρητικοί δεν έγιναν σοφότεροι για το ποιο θα είναι το χρηματοδοτικό πλάνο του νέου δρόμου. Οπως και πριν από πέντε μήνες στην Εκθεση Θεσσαλονίκης, έτσι και το Σάββατο ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε πως η κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφές με την Ευρωπαϊκή Ενωση για τη διασφάλιση χρηματοδότησης, ενώ αναφέρθηκε και στην πιθανότητα χρήσης μέρους των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα. Φρούδες και εδώ οι ελπίδες για σαφέστερες ανακοινώσεις σχετικά π.χ. με την επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης από άλλα οδικά έργα, όπως διοχετεύεται τους τελευταίους μήνες από κυβερνητικές πηγές, ή για οποιοδήποτε άλλο χρηματοδοτικό σχήμα.
Με αυτά τα δεδομένα η μόνη είδηση που έβγαλε για τον ΒΟΑΚ η επίσκεψη Μητσοτάκη στην Κρήτη ήταν η σαφής δέσμευση για επιβολή διοδίων. «Τα διόδια είναι μονόδρομος, αλλά θα υπάρξουν και προβλέψεις που θα δίνουν στους μόνιμους κατοίκους ευκολίες» είπε συγκεκριμένα ο πρωθυπουργός.
Αντιδράσεις για το ΚαστέΛλι
Η διήμερη επίσκεψη Μητσοτάκη στην Κρήτη στην ουσία κράτησε μία μέρα, αφού η Κυριακή ήταν αφιερωμένη και πάλι στη χαλάρωση. Νωρίτερα το Σάββατο είχε τοποθετήσει τον θεμέλιο λίθο για το νέο αεροδρόμιο στο ΚαστέλιΗρακλείου. Οι δυνάμεις των ΜΑΤ σταμάτησαν σε αρκετά μεγάλη απόσταση κατοίκους της περιοχής που διαμαρτύρονται για τις χαμηλές τιμές των απαλλοτριώσεων, ενώ μια νεαρή αγρότισσα της περιοχής, δημοτική σύμβουλος του τοπικού Δήμου Πεδιάδας, κατάφερε να φτάσει δίπλα στον πρωθυπουργό και να του παραδώσει επιστολή διαμαρτυρίας για την καταστροφή της αγροτικής παραγωγής σε μία από τις πιο εύφορες περιοχές της Κρήτης που συνεπάγεται το έργο. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης της απάντησε πως την καταλαβαίνει, αλλά το έργο έχει ήδη δρομολογηθεί…
Στο μεσοδιάστημα ο πρωθυπουργός επισκέφτηκε και την 115 Πτέρυγα Μάχης στα Χανιά, εξαγγέλλοντας την ενεργειακή αναβάθμιση της μονάδας με έργα 3,5 εκατομμυρίων ευρώ για τοποθέτηση φωτοβολταϊκού σταθμού, αντλιών θερμότητας στα κτίρια της μονάδας κ.λπ.
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 10.02.2020