ΜΕΤΑ ΘΑΝΑΤΟΝ ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΝΩΛΗ ΑΦΡΑΤΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Δύο χρόνια φυλακή στον ιδιοκτήτη της εταιρείας στο Ρέθυμνο, που έστειλε στον θάνατο τον 38χρονο οδηγό. ● Στο κενό η εξόφθαλμη προσπάθεια συγκάλυψης από την εταιρεία και τον επίσημο πραγματογνώμονα.

Ενοχο για ανθρωποκτονία από αμέλεια έκρινε το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Ρεθύμνου τον ιδιοκτήτη της εταιρείας Γαλακτοκομική Αμαρίου (πρώην «Μανουκαράκης Α.Ε.») για τον θάνατο του επαγγελματία οδηγού Μανώλη Αφράτη, τον Μάιο του 2020. Στον ιδιοκτήτη της επιχείρησης επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης δύο ετών με τριετή αναστολή καθώς κρίθηκε υπεύθυνος για την άθλια κατάσταση στην οποία βρισκόταν το φορτηγό ψυγείο με το οποίο σκοτώθηκε ο 38χρονος εργαζόμενος. Ο καταδικασθείς υπέβαλε έφεση η οποία θα εκδικαστεί σε περίπου έναν χρόνο.

Ο Μανώλης Αφράτης σκοτώθηκε όταν το φορτηγό ψυγείο που οδηγούσε εξετράπη της πορείας του και ανατράπηκε, σε μια κατηφορική δεξιά στροφή του επαρχιακού δρόμου Κουρουτών – Φουρφουρά του Δήμου Αμαρίου. Το δυστύχημα συνέβη μεσημβρινή ώρα, με καλές καιρικές συνθήκες και άπλετο φως και χωρίς να προκύπτει εμπλοκή άλλου οχήματος.

Οπως καταγγέλλει η οικογένεια του θύματος, στα τρία χρόνια που μεσολάβησαν αλλά και κατά τη διάρκεια της δίκης έγινε εξόφθαλμη προσπάθεια συγκάλυψης των συνθηκών του δυστυχήματος και της κατάστασης του οχήματος. Αρχικά, η υπόθεση μπήκε στο αρχείο, αφού το δυστύχημα αποδόθηκε σε υπερβολική ταχύτητα, με βάση ελλιπή πραγματογνωμοσύνη από την Τροχαία Ρεθύμνου. Ωστόσο ανασύρθηκε από τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Ρεθύμνου, Γ. Πατεράκη, μετά από πλήθος επιβαρυντικών στοιχείων που προσκόμισε η οικογένεια του Μανώλη Αφράτη και έδειχναν την κακή κατάσταση του φορτηγού.

Περίεργη κατάθεση

Για εξόφθαλμους και αντιεπιστημονικούς ισχυρισμούς κατηγορεί η οικογένεια του θύματος τον εμπειρογνώμονα Γ. Πετρακάκι, τον οποίο είχε ορίσει η Τροχαία Ρεθύμνου για την υπόθεση. Καταθέτοντας στο δικαστήριο ο πραγματογνώμονας, παρ’ όλο που παραδέχτηκε ότι δεν διενήργησε αυτοψία, ως όφειλε, στο σημείο του τραγικού δυστυχήματος, εμφανίστηκε ως υπερασπιστής του εργοδότη τού Μ. Αφράτη και ισχυρίστηκε πως το φορτηγό δεν ήταν σε επικίνδυνη κατάσταση.

Συγκεκριμένα, υποστήριξε ότι δεν δημιουργούσαν θέματα ασφαλείας ούτε το κάθισμα του συνοδηγού, βάρους 100 κιλών, που δεν ήταν στερεωμένο στην καμπίνα (και που τελικά φαίνεται να ήταν αυτό που χτύπησε τον Μ. Αφράτη, στερώντας του τη ζωή κατά την ανατροπή του φορτηγού), ούτε το γεγονός ότι η πόρτα του οδηγού έκλεινε και άνοιγε με σκοινάκι, ούτε τα φθαρμένα ελαστικά του οχήματος, ούτε η μη λειτουργία των ζωνών ασφαλείας.

Ο συγκεκριμένος πραγματογνώμονας απέδωσε την ανατροπή του οχήματος στην υπερβολική ταχύτητα (κατηγορώντας το θύμα), ενώ για το καίριο ζήτημα της λειτουργίας των φρένων είπε πως από τη δική του έρευνα προέκυψε ότι τα φρένα φαίνονταν να λειτουργούν κανονικά κατά τη στιγμή του δυστυχήματος.

Τους ισχυρισμούς αυτούς ανέτρεψε ο πραγματογνώμονας της οικογένειας Αφράτη, Παναγιώτης Μαδιάς, αποδεικνύοντας πως υπήρξε ρήξη στον ελαστικό σωλήνα πίεσης λαδιού (μαρκούτσι), αφού λόγω παλαιότητας και φθοράς είχε μικρές ρωγμές, από τις οποίες υπήρξε διαρροή υγρών φρένων πριν από την επίμαχη στροφή.

Το αποτέλεσμα ήταν να μείνει το φορτηγό χωρίς φρένα και να πάρει τη στροφή χωρίς να μπορεί ο οδηγός να επιβραδύνει το όχημα. Χαρακτηριστικό δε είναι πως στο σημείο της ανατροπής δεν υπάρχουν καν ίχνη φρεναρίσματος, όπως θα έκανε ενστικτωδώς κάθε οδηγός που βλέπει ότι χάνει τον έλεγχο, σημάδι ότι τα φρένα δεν έπιασαν ποτέ.

Εντελώς φθαρμένα ήταν τα λάστιχα. Δεξιά το θύμα

Στα ίδια συμπεράσματα κατέληξε και ο δεύτερος πραγματογνώμονας της οικογένειας Αφράτη, Ιωάννης Κατσιδονιωτάκης, ο οποίος επισήμανε ότι το μαρκούτσι των φρένων ήταν σάπιο και είχε ρωγμές. Ο ίδιος ήδη από την τεχνική του έκθεση έχει καταγράψει πως το φορτηγό κυκλοφορούσε παράνομα, χωρίς να είναι εφοδιασμένο με σύστημα πέδησης ΑΒS (όπως προβλέπει ο νόμος για οχήματα αυτού του τύπου) αλλά και με πειραγμένη τη δομή του, αφού ενώ είχε άδεια για γερανοφόρο όχημα, του είχε προστεθεί παράνομα ο ψυκτικός θάλαμος, επηρεάζοντας καίρια την ευστάθειά του.

Παράλληλα, από όλη τη δικογραφία αλλά και από την ακροαματική διαδικασία αναδείχτηκε και η ευθύνη του ιδιωτικού ΚΤΕΟ που είχε ελέγξει το όχημα, εκδίδοντας σχετικές βεβαιώσεις καταλληλότητας, χωρίς όμως να κληθεί να λογοδοτήσει κάποιος από τη συγκεκριμένη επιχείρηση.

Το μήνυμα

Την ικανοποίησή του για την απόφαση του δικαστηρίου εκφράζει μιλώντας στην «Εφ.Συν.» ο αδελφός του θύματος, Στέλιος Αφράτης. Θα μπορούσε να ήταν και βαρύτερη η ποινή αν είχε γίνει δεκτή η μετατροπή της κατηγορίας από αμέλεια σε ενδεχόμενο δόλο, λέει ο ίδιος, αλλά τονίζει πως σε κάθε περίπτωση στέλνει ένα μήνυμα προς τους εργοδότες για σεβασμό της εργατικής νομοθεσίας.

«Αποτελεί δικαίωση για τη μνήμη του Μανώλη η απόφαση αυτή, μετά από πάρα πολύ μεγάλο αγώνα της οικογένειάς μας, των πραγματογνωμόνων και της συνηγόρου μας Ελισσάβετ Πούλιου. Ελπίζω πως στο εξής οι εργοδότες θα καταλαβαίνουν πως δεν μπορούν να μένουν ατιμώρητοι όταν παίζουν με τις ζωές των εργαζομένων στον βωμό του κέρδους», αναφέρει ο ίδιος.

Το «παρών» στην πολυήμερη δίκη έδωσαν εκπρόσωποι των τεσσάρων εργατικών κέντρων της Κρήτης, οι οποίοι μάλιστα, με πρωτοβουλία του Ε.Κ. Ηρακλείου, ετοιμάζονται να καταθέσουν αίτημα προς την Αστυνομική Διεύθυνση Κρήτης για την εξαίρεση του Γ. Πετρακάκι από τις λίστες των εμπειρογνωμόνων που χρησιμοποιεί η Τροχαία για ανάλογα περιστατικά.

Παρόντες επίσης ήταν όλες τις ημέρες της δίκης δεκάδες αλληλέγγυοι, μέλη σωματείων, όπως των εργαζομένων διανομέων, της ομοσπονδίας φορτηγών Ελλάδος, τοπικά σωματεία διανομής γαλακτοκομικών προϊόντων αλλά και μέλη αναρχικών συλλογικοτήτων, όπως η Rosa Nera από τα Χανιά και η Κατάληψη Ευαγγελισμού από το Ηράκλειο. Προς όλους αυτούς η οικογένεια του Μανώλη Αφράτη εξέφρασε με δήλωσή της θερμές ευχαριστίες για την υπεράσπιση της μνήμης του αλλά και της εργατικής νομοθεσίας.

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 05.07.2023