«ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΔΡΟΜΟ; ΑΣ ΒΑΛΟΥΝ ΚΟΛΟΝΑΚΙΑ…»

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Κολονάκια το… επόμενο καλοκαίρι υπόσχεται για τον ΒΟΑΚ ο Χρήστος Σταϊκούρας μετά τις απανωτές τραγωδίες ● Είναι λύση, αλλά θα έπρεπε να μπουν… χθες, δηλώνουν οι φορείς της Κρήτης ● Ανεκπλήρωτες υποσχέσεις σχεδόν μισού αιώνα στους Κρητικούς που απαντούν σήμερα με αποκλεισμό στο σημείο της πρόσφατης τραγωδίας.

«Βράζει» η Κρήτη για τα απανωτά τροχαία στον ΒΟΑΚ. Σήμερα το απόγευμα διοργανώνεται μεγάλη κινητοποίηση στα Χανιά μία εβδομάδα μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στον Γαλατά. Το ίδιο σημείο όπου χάθηκαν τρία παιδιά 15, 19 και 20 ετών (ενώ ακόμα μία κοπέλα δίνει μάχη στη ΜΕΘ) θα αποκλείσουν οι κάτοικοι των Χανίων διαμαρτυρόμενοι για τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του συντοπίτη τους πρωθυπουργού.

«ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ! Σειρά κυβερνήσεων έχουν υποσχεθεί “άμεση υλοποίηση”, αλλά ακόμα ο νέος ΒΟΑΚ καρκινοβατεί, χωρίς ορατό ορίζοντα ολοκλήρωσης. Από τον Μάιο του 2021, που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασέ “πανηγυρικά” το σχέδιο για το νέο ΒΟΑΚ, δεν έχει γίνει τίποτα. Ειδικά στην περιοχή των Χανίων, δεν έχει γίνει το παραμικρό έργο και στην ανατολική Κρήτη προχωρούν κάποια έργα σε ένα μικρό κομμάτι, με ρυθμούς χελώνας», διαβάζουμε μεταξύ άλλων στο κάλεσμα για την κινητοποίηση.

Οι πολίτες σχεδιάζουν να αποκλείσουν τον ΒΟΑΚ στο ύψος της γέφυρας του Γαλατά, στις 5 σήμερα το απόγευμα, στέλνοντας σαφές μήνυμα ότι η υπομονή τους έχει τελειώσει. Από την αρχή του χρόνου έχουν σκοτωθεί σε τροχαία δυστυχήματα στην Κρήτη 40 άνθρωποι (περισσότεροι απ’ ό,τι όλο το 2023), ενώ μόνο στον ΒΟΑΚ έχουν χαθεί 14 ζωές. Μόνο τα δέκα τελευταία χρόνια (2015-2024) στον ΒΟΑΚ έχουν σκοτωθεί 112 άνθρωποι.

Το ιστορικο

Το έργο του ΒΟΑΚ καρκινοβατεί εδώ και σχεδόν 50 χρόνια. Ηδη από την πρώτη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και τα περίφημα ΜΟΠ (Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα) τα λεφτά που προορίζονταν για την Κρήτη είχαν ως στόχο (και) την αναβάθμιση του λειψού δρόμου που παρέδωσε η χούντα κυρίως για να εξυπηρετήσει τους ξενοδόχους φίλους της στα βόρεια παράλια του νησιού. Μετά τα ΜΟΠ ήρθαν τα πακέτα Ντελόρ και κατόπιν τα ΕΣΠΑ, όμως δρόμος δεν φτιάχτηκε.

Το καλύτερο που έχουν να επιδείξουν οι κυβερνήσεις από το 2000 και μετά είναι οι διαπλατύνσεις στο ύψος των τριών μεγάλων πόλεων (Ηρακλείου, Χανίων και Ρεθύμνου), όπου φτιάχτηκαν διαχωριστικές νησίδες και μειώθηκαν ραγδαία τα θανατηφόρα δυστυχήματα. Αλλά μόνο σε αυτά. Σήμερα από τα 313 χιλιόμετρα του ΒΟΑΚ (από Κίσσαμο έως Σητεία) μόνο στα 47 υπάρχει διαχωριστικό στηθαίο. Στα υπόλοιπα 266 χιλιόμετρα το μεγαλύτερο μέρος των θανατηφόρων τροχαίων οφείλεται σε εισόδους οχημάτων στο αντίθετο ρεύμα.

Οι δύο τελευταίες κυβερνήσεις (ΣΥΡΙΖΑ – Ν.Δ.) πήραν (τουλάχιστον στα λόγια) πιο ζεστά το θέμα του ΒΟΑΚ, κυρίως όσο αυξανόταν η οργή των Κρητικών για τους νεκρούς. Ο Χρήστος Σπίρτζης έσπασε το έργο σε τρία μικρότερα (Χανιά – Χερσόνησος, Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος). Κομβικό ζητούμενο ήταν η επιβολή διοδίων για τα οποία έγινε επικοινωνιακό «μασάζ» στους Κρητικούς που δηλώνουν σήμερα, σε σχετικές δημοσκοπήσεις, πως είναι διατεθειμένοι να πληρώνουν για να μη σκοτώνονται.

Ο υπουργός Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ είχε υποσχεθεί πως διόδια θα πληρώνουν μόνο οι επισκέπτες, χωρίς ποτέ να εξηγήσει πώς θα γινόταν αυτό και κυρίως αν θα συνέφερε τους εργολάβους. Ο διάδοχος του Σπίρτζη, Κώστας Αχ. Καραμανλής, χαρακτήριζε «γονατογράφημα» το σχέδιο του προκατόχου του. Αφού χάθηκαν δύο χρόνια, το αντέγραψε ακολουθώντας το ίδιο «σπάσιμο» του έργου.

Ακολούθησαν τουλάχιστον τρεις φιέστες με τον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη να παρουσιάζει το συνολικό σχέδιο (Μάιος 2021), να υπογράφει συμβάσεις παραχώρησης για το Χερσόνησος – Νεάπολη (Απρίλιος ’24) αλλά και να επισκέπτεται εργοτάξια (κυρίως πριν από κάθε εκλογική μάχη) που δούλευαν στο φουλ μόνο όσο ήταν εκεί οι τηλεοπτικές κάμερες. Στη συνέχεια έμεναν μερικές μπουλντόζες στην άκρη του δρόμου για να σχολιάζουν με ειρωνεία τα έργα οι Κρητικοί που διέρχονταν καθημερινά και τις έβλεπαν σταθμευμένες στην ίδια θέση.

Φυσικά από όλο τον παραπάνω σχεδιασμό λείπει οποιαδήποτε αναφορά σε δύο μεγάλα κομμάτια του δρόμου, από Χανιά ώς Κίσσαμο στα δυτικά και από Αγιο Νικόλαο ώς Σητεία στα ανατολικά, τα οποία αποτελούν ακόμα όνειρα θερινών νυκτών για τους Κρητικούς καθώς δεν υπάρχουν ούτε καν μελέτες, πόσο μάλλον διαγωνισμοί και συμβάσεις.

Αγανακτισμένος από τη συνεχή κοροϊδία δηλώνει ο Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων

Σχεδόν 50 χρόνια υποσχέσεων, μελετών και χαμένων ευκαιριών για τον ΒΟΑΚ καταλήγουν στη… συγκλονιστική δέσμευση του νέου υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα, για… κολονάκια στα επικίνδυνα σημεία. Οπως λέει στην «Εφ.Συν.» ο Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (ΕΣΥΠΡΟΤΑ), είναι μια λύση ανάγκης, την οποία έχει προτείνει και ο σύλλογος εδώ και χρόνια.

Οι εργολαβοι

Μάλιστα ο ίδιος έχει προτείνει συγκεκριμένα σημεία (όχι πάνω από 3 χλμ.) όπου τα κολονάκια θα έπρεπε να μπουν… χθες. Ο υπουργός πάντως περισσότερο έστειλε στους εργολάβους σήμα για νέο πάρτι αναθέσεων και για νέα παραπομπή στις ελληνικές καλένδες.

«Δεν αποφασίζεις τη μία μέρα και την άλλη μέρα υλοποιείται. Θα κάνουμε γρηγορότερες διαδικασίες σήμερα, αλλά στο Πάτρα – Πύργος πήρε περίπου 15-16 μήνες για να ολοκληρωθεί η διαδικασία προκειμένου να μπουν τα κολονάκια. Χρειάζεται διεθνής διαγωνισμός. Κόστισαν 30.000.000 ευρώ τα κολωνάκια στο Πάτρα – Πύργος», είπε στην ΕΡΤ, τονίζοντας ότι ίσως ένα κομμάτι των παρεμβάσεων αυτών να υλοποιηθεί το επόμενο καλοκαίρι.

«Ας βάλουν ξανά στις άκρες του δρόμου δύο μπουλντόζες και ας τα ονομάσουν “εργοτάξια”, ώστε να μπορούν να βάλουν πινακίδες εργοταξιακής σήμανσης στη μέση του δρόμου μέσα σε μία εβδομάδα…», λέει στην «Εφ.Συν.» αγανακτισμένος από τη συνεχή κοροϊδία ο Γιάννης Λιονάκης.

Πάντως πρόσφατα, πάλι μετά από ένα τραγικό δυστύχημα στο ύψος πρατηρίου καυσίμων στην Αγία Πελαγία, κολονάκια είχαν μπει, αλλά εξαφανίστηκαν μετά από πιέσεις που ασκήθηκαν ώστε να μην κόβεται η πελατεία από όσους έκαναν αναστροφή πάνω στη διπλή γραμμή. Τα κολονάκια έφυγαν και οι πελάτες (και από το αντίθετο ρεύμα) επέστρεψαν…

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: 24.08.24